Friday 14 January 2011

Roses in different colours

Sejak masuk rumah yang dah siap sedia ada taman bunga ni kan, I memang selalu usung camera ambik gambar the roses. Selalunya I akan ambik gambar at around 7 pagi masa wave The Other Half keluar rumah gi kerja. I hantar dia sampai kat pagar aje, tak kuasa I nak hantar dia sampai kat bas stop (takde paedah, hehehe).

Lepas kiss kiss and wave wave (muahahahaha, tak kuasa you all nak membaca), sempat lah I gi belai2 all the roses sambil snap sini sana. masa ni selalunya all the neighbours still tak keluar rumah lagi so tu yang tak malu2 nak ambik gambar, hehehe.

But kadang2 I ambik gambar waktu petang after dinner sebab lighting cantik Smile. Tapi masa ni banyak kereta lalu lalang so malu lah sikit nak feeling2 ala2 pro photographer, hehehe.

Pagi tadi I dapatlah ambik a few photos of the roses (asik2 roses aje kan, tak larat you all dah! hikhikhik. Apa nak buat, itu aje pokok bunga yang ada kat rumah we all ni apart from the sunflowers).

IMG_7320

IMG_7327

The pink ones

IMG_7321

The kaler oren+merah+pink rose, hehehe.

IMG_7251

The purple one

I tried to figure out all the colours of the roses in the garden tapi most of them probably just different shades of red and white kot.

I dah lama tak letak some cut roses in a vase sebab I rasa lagi cantik biarkan the roses bloom fully on the plants.

This week we all makan western food aje including tonite.

Dah 3-4 hari berturut2 we all makan potato in so many different forms. Nasib baik lah tekak semua ala2 Mat Saleh so tak lah rasa nak muntah bila I masak kentang aje Smile.

Malam ni we had burger with oven-baked wedges and salad.

IMG_7330

I parboiled the whole potatoes with skin on. Then bila dah sejuk, cut them into wedges and mix them with olive oil, cumin, coriander, paprika, garlic powder and salt.

Letak atas tray and baked them in the oven at 200°C for about 35-40 minutes. Baru lah rasa so gebu di dalam but nicely cooked on the outside.

Makan pulak dgn sour cream and sweet chilli sauce, memang yummy!

IMG_7331

But sebab I konon2nya still berdiet lagi (muahahahahaha), my pinggan penuhlah dgn salad Smile.

18 comments:

Kaseh said...

nyummm....aisey..me on diet oso.,,

Linlin said...

nak jugak tnm rose. harapnya nnt. huhu..

azieazah said...

Bebaik belai rose tu, jangan sampai tangan terkena duri, atau kalu time cium bunga tu, jangan sampai hidung plak yg bercalar..

hmmmmmm potatoesssssss!

De' Nurul said...

vaaaaaaa rose pepel. lawa.

Malay-Kadazan girl said...

Kelakarlah, I pun ambik gambar my garden bila tahu jiran sebelah masih tido, kerja and takde rumah. You have very pretty roses blooming in your garden.

Hana said...

Salam Kak Min,
apa khabar? Lamanyaaa tak tinggal komen kat blog:) Blog personal tu tak ada entry terbaru.. tu yg tutup dulu..

cantik2 nya bunga.. kak min mmg rajin betul dan komited masih banyak entry, masak2 dan kebun.. kagum!:)))

saya letak link blog akak ye kat Butik HS. senang nak tengok entry terbaru:)

Hana
-patutnya bulan Jan ni ada gi Perth tp cancel pula..last trip masa hubby jumpa akak tu ..dah lama kan

My Life My World said...

Cantiknyer bunga rose Min, kalah kat Cameron Highlands. Mesti cukup kasih sayang dan belai mesra dan manja setiap pagi kan :) sebab tu subur harum mewangi. Eh! bunga rose ada bau kan.

Imran@Copenhagen said...

Wau, the roses in purple was so nice!

Azian Elias said...

YA ALLAH cantiknya Min roses awak...

Alah kalau berangan macam pro pun apa nak kesah.. snap je..

zura aini said...

min DSLR apa min guna?
roses tu memang cantik2 tapi tengok kameralah jugakkan, baru nak dapat gambar macam tu.

Anonymous said...

i love roses but i love that dinner more. actually makanan ala western is easier for healthy serving...just my observation since childhood days

Madam Sooyaree said...

Kami di sini pun ala-ala nak diet. Tapi bila nampak Kit Kat mesti kalah. The only thing that helps is I dah stop buat cookies, hihi

Miss Layaleya said...

salam sis..

OMG, cantiknya roses tu.. jeles lg utk sekian kali..'

hehehe ^_*

Dinas Aldi said...

ohh memang cantik bunga2 ros tu! betul la, I rasa lagi cantik biar dema kat pokok dari potong2 letak dalam vase. kot lama lagi tahannya? atau sama saja?

Unaizah said...

Color purple rose tu unik la. Cantik!!

Unknown said...

ur roses mmg menjadi.. i try juga tanam roses ni.. tp aduhai.. segan nak tunjuk kat blog.. semuanya kiut miut x ler kembang setaman.. pastu my roses x ada bau..

wahh ur salad menggiurkan..

lemongrass said...

Kaseh,
I ni konon2nya on a diet tapi makan jugak most things :-)

Nil,
We all ni so lucky, beli rumah yg dah siap ada taman rose :-)

Kak Azie,
Bila i nak prune the roses, memang kena pakai gloves, hehehe

The Nurul,
Cantik kan rose purple tu!

Malay-Kadazan girl,
I malas nak kena stamp 'eccentric' by the neighbours, hehehe.
Your garden is marvellous as well!

Hana,
Salam. Sekarang makin slalu you travel ikut hubby ye :-). Sure seronok kan sambil travel sambil shopping for the boutique :-).
Kalau dtg Perth nanti, bagitau ye. Boleh kita jumpa :-)

Kak Acik,
Kadang2 aje dpt belai2 ni, slalunya pagi2 or petang2 aje. Ada 2-3 bushes aje yg wangi sgt2 :-).

Dari Kelate ke Copenhagen,
memang cantik because it's a bit different kan :-)

Kak Yan,
nanti kan my neighbour ingat I spy ambik gambar diaorang, hehehe...

Zany,
I cuma guna Canon 1000D aje with fixed lens. Selalunya I ambik gambar banyak and then choose yg paling cantik utk letak kat blog :-)

Noir,
It is the same with me. I can control my portion better with western food. But if ada nasi, susah sikit nak control, hehehe

Sooyaree,
I sedih sbb I pun skrg dah stop bake cakes :-(. And I dah stop beli my favourite chocolate biscuits too, sedih sedih, hahaha

Sue,
thanks :-)

Layaleya,
cantik kan the roses. I pun suka tengok all the different colours :-)

Dinas,
lebih kurang aje kot dlm vase and on the bushes. Tapi kalau kat pokok, the petals jatuh ke tanah and I tak payah sapu. Kalau dlm vase, I kena kemaskan, hahaha. Dasar pemalas :-)

Unaizah,
Memang cantik kan. Nanti I letak gambar the purple rose sejambak.

Sarasofia,
maybe jenis roses kot? I punya roses pun ada yg tak bau langsung.

Azah said...

Ros you cantik2lah Min especially yang purple tu. Love roses and potatoes.