Saturday 8 January 2011

Our rose garden

Hari ni my Other Half tu kan tersangat lah active and rajinnya. Bangun pagi aje lepas breakfast, terus ajak Miss 7 gi bike riding sambil pulangkan dvd to the video store. Lama jugak lah diaorang pergi.

Pastu, balik from that ride, terus ajak Miss 11 pulak pergi bike riding to a different route. Tapi tak lama sangat and they came home so excited because they found a new bike track along this small creek filled with fish and probably yabbies as well. Terus lah we all buat plan nak pergi bike riding to that place esok pagi.

After fikir punya fikir and kira budget, we decided to buy Miss 11 her own big bike. Tak larat weh I nak naik that electric bike anymore. So, they went to the bike shop and she was so happy to finally get her own lilac coloured bike, hehehe.

And then he spent the rest of the morning and noon cleaning both sheds and watering the garden until lunch time and zohor.

Pastu, bila dah relax2 sekejap legakan perut after lunch, we exercised on Wii for 30 minutes. I dah tak larat, but dia boleh pi sambung main Wii tennis for another 30 minutes. Camner lah I nak catch up macam ni!

I tak pergi bike riding lagsung hari ni, I cuma cabut rumput and kemas2 kan vege patch tu Sad smile, mana keluar peluh kan, hehehe.

And then tadi after dinner, I ajak dia gi tengok our front garden sambil smell the roses, pruned the roses and also pulled up this ugly-looking plants yang old owner tanam. He pulled them out, I just cheered aje, wahahaha…..

The Other Half said, “I’ve showered 4 times today! I’m not showering again after I’ve pulled this plants, you know that don’t you? There’s only so much showering a guy can take!

Muahahahahahaha………..

Anyway, layan photos of our rose ‘garden’ ye!

IMG_7081

Ini view dari driveway, dah makin besar all the rose bushes, padahal I dah slalu jugak pruned them.

IMG_7101

Ini pulak view dari  side fence.

Pokok rose kat bawah ni yang paling wangi and also quite prolific in flowering.

IMG_7088

Close-up of one of its flowers.

IMG_7099

This is another one yang banyak bunga jugak but not as wangi Smile.

IMG_7094

And the close-up..

IMG_7096

This red rose looks really pretty tapi duri dia, mak ai, gedabak2 gilers. We all memang mesti guna gloves kalau nak prune the roses Smile.

IMG_7106

And there’s a few pink roses baru nak bud.

IMG_7108

Some more different coloured roses.

IMG_7092

IMG_7093

IMG_7086

IMG_7102

And I nak selit a photo of the sunflowers.

IMG_6897

And our dinner tonite, mashed potato boat with meatballs in creamy tomato sauce and sauteed cos lettuce with carrot.

IMG_7072

Potatoes tu I baked in the oven first, whole with the skin on. Pastu bila dah sejuk, scoop out the flesh and then mash it using a fork tegether with butter, chopped spring onion, grated cheese, salt and white pepper. Then masukkan balik ke dalam the ‘potato boat’ skin and grill sekejap.

IMG_7078

Walaupun makan potato again but lain lah sikit rasa nya Smile.

Miss 7 helped me with the potato. I cuma baked them and scooped the flesh out and chopped the spring onion and grated the cheese. Yang lain dia buat semua. Happy sangat2 dia bila everyone puji ‘her’ potatoes sangat sedap, hehehe.

24 comments:

Linlin said...

cantik bunga ros. boleh senyum hari2 camni kalo ad kat rumah sendiri.

Miss Layaleya said...

Salam sis,

I love roses.. cantiknya ur garden.. huhu.. sunflower tu pn cantik.. I pnah tanam dulu kat kg, seronok tgk bila kembang.. I'm jeles ok..

Nk petik ayat novel Ahadiat Akashah..

"Bila kau tersenyum, bunga matahari kembang di seluruh dunia.."

Have a great day..

SENYUM, tak perlu kata apa2 ^_^

zarin said...

baru nak tanya camner u buat the potato boat tu...sib baik dah ada..boleh try nanti

anyway, cantik sangat roses tu..i suka tengok je tapi tk suka tanam n jaga dia :D

azieazah said...

Wahhh roses tu wangi dah, so kalu seisi rumah tak mandi pun tak terbau sangat dak? Sebab roses tu beri perfume. Hehehehe

ati_emylia said...

k.min,

nak minta izin amik gambar d roses wat wall paper leh tak?
Miss 7 blh ganti mommy masak lps ni...heheh

msmitchie said...

Where is the pic of the lilac bike? I can't wait for Spring and a new bike since mine was stolen. Strategy nak dapat new bike, saje tak kunci. Haha.

lemongrass said...

Nil,
I ni bila dah ada roses ni kat rumah sendiri, selalu sangat terlupa nak smell them sbb leka buat benda lain :-)

Layaleya,
Salam. We love sunflowers too sebab reminds us of Spring and Summer :-).
Wahh... kiranya we all ni senyum selalu ye tu yg our sunflwers kembang semacam, hehehe ;-)

Zarin,
If it was up to us, memang tak kan tanam roses lah but since dah ada, terpaksa lah jaga, hehehe.
Senang aje buat that potato boat :-)

Kak Azie,
Kalau buat mandi bunga kan, sure lagi lah wangi ye tak, hahaha

Ati,
Boleh aje, tu sbb I letak watermarks kat bawah so orang boleh ambik :-).
Miss 7 tu memang suka tolong I kat dapur, kakak dia kureng sikit.

MissMitchie,
Esok I'll take a photo of the bike when we go bike riding.
Hehehe...oh macam tu ye nak buat kalau nak basikal baru? :-)

wfazura said...

Cantiknya garden kak LG, i jelessss sgt....

Deliah's Deli said...

salam min..roses banyk2 tu u buat sugar frost buh kat cake..atau buat rose jelly..wat kerabu blh gak kot..sedap kot..hehe :))

Rahmath @Anak_Mami said...

Hi Min,
Cantiknya roses you and the photo pun cantekk gila...ini I jealous ni..I ada I rose plant jer dlm pot..banyaknya bunganya tapi kecik2
sket. Your potatoes look so yummy..congrats to Ms 7...
Cheers

Amira is mira said...

wow..cantiknye rose garden u!....
make it more beautiful okey!!!

Ticer Syah said...

syoknye bunga banyak kat rumah.. kaminye bunga kertas baru nak keluar daun2..hari tu pandai sangat pi alih tempat dia dah syok merimbun..tgk2 nah.. tak baper nak jadi dah bunga dia..huhu

Just.wanie said...

salam Mrs LG . saya tgk food2 yg kaka LG buat semua nampak sedap . Tapi asl portion sikit je ? kenyang ke ? hehehehehe

Nurul said...

Salam sis,

The roses are so beautiful! teringat my visit to a rose garden in Japan last year ;D

http://www.facebook.com/album.php?aid=180409&id=625425671&l=775da34a99

If I can have a mini rose 'garden' as nice as yours, boleh la berhenti berangan nak pegi jepun lagi dah.. jengah je ikut tingkap dah segar bugar mata :) so nice!

eL_kZ said...

kak LG,
cantiknya ros2 tu!!!
kalo saya la
hari2 mengadap bunga2 tu.

^__^
ah, jelesnye

ABSOLUTE said...

i do read your blog, eventhough im 18 and male. hahaha. tp tak pernah comment lagi. :)

nice roses aunty. :))
wait, can i call u aunty? teehee.

Unaizah said...

Sure Miss 11 happy dpt new bike. Her old bike dah jadi hakmilik Miss 7 la now. By the way, seronoknya tengok all the roses.

Dinas Aldi said...

Ohh sungguh la seronok tengok pokok2 bunga rose tu dengan bunga yg cantik2 tuh! kalau I sure perasan jadi puteri (puteri tua, kehkeh) suruh dayang2 petik bunga di taman larangan, hahaha!

illa said...

love ur garden, u cook nice food, can share the recipes pls....

lemongrass said...

wfazura,
We were really lucky sbb masa beli rumah ni, the rose garden dah established so tak perlulah we all susah sgt nak jaga :-)

Del,
hehehe...kalau buat sugar frost, that means I kena buat cake nya lah kan which will lead to me having to eat it lah kan. I tgh diet tak nak makan too much desserts, hehehe

Rahmath,
Hi :-). The roses tu memang cantik kalau banyak2 in blooms. Rasa nak ambik gambar each one of them individually :-).

Amira,
I pun suka sgt tengok all the roses in bloom but my hubby lagi suka kalau takde roses sbb senang dia nak jaga, hehehe

Ticer Syah,
We all ni memang tak pandai tanam but kalau jaga pokok yg dah established, ok so far.
Sayang jugak kan pokok you dah berbunga but terbantut.

JustWanie,
Salam. Portion I memang sikit2 aje sbb tak nak overeat, hehehe. Tapi klu nasi, slalunya I akan tambah lepas tu, hahahaha

Dya,
So cantik the rose garden kat Japan tu. Mmeang seronok rasa klu dpt golek2 among the roses kan :-)

el_kz,
I pun klu boleh nak megadap the roses hari2 but slalu terlupa aje :-(.

asybedazzle,
That's a first, an 18 y.o. male reading my blog :-).
Boleh aje panggil I Aunty cos if I were to have had a baby at 22, that baby would have been your age lah kan :-).

Unaizah,
Sekarang semua orang happy sbb dah ada bike masing2, including me sbb I dapat my bike balik, hehehe

Dinas,
Kalau I suruh dayang2 2 orang itu petik my roses, adalah agaknya dgn pokok2 sekali diaorang petik! Wahhh...sian pokok2 rose itu, hahaha

illa,
thanks. a lot of my food takde recipe exact, I jenis campak2 aje n tak sukat. But I'll try and figure it out if you want any specific ones :-).

aS_c0mei said...

sukanya roses semua tu.kalau la qatar ni boleh tanam2 bunga kan best.ada jugak benda nak dibuat.hehe...

lemongrass said...

As,
kalau kat Qatar tu kan, bunga apa ye yg senang hidup? :-)

SJB aka SUELYN J-B. said...

Banyaknya roses.

Aina Zali said...

Jealous..jealous...jealous :)