Saturday 8 May 2010

What’s in the box?

Hari ni busy banget buat project sampai kan tak sempat nak jenguk blog sendiri (which is a first!) so all the comments pun tak sempat nak jawab. Blog kawan2 pun lagilah tak sempat nak jenguk. Awards Mother’s Day pun tak sempat ambik lagi, minta maaf ye. Esok pagi2 InsyaAllah I akan round da world pegi ambik awards and kad Hari Ibu. Thank you so much for the great cards and awards for the Moms of the world :-).

So, what’s the ‘big’ project yang we all usahakan nearly satu hari suntuk ni?…

Remember I said to you yang it’s getting darker earlier nowadays sebab dah masuk Autumn and going to be Winter soon. Pukul 5.30 petang/malam dah sunset so when it comes to taking photos of our dinners, it gets to be a bit frustrating when the light condition is so poor. I takde external flash on my camera so I’ve been relying on lamps, lamps and extra lamps. But kadang2 direct lamps ni can be too harsh so fikir punya fikir, The Other Half suggested I make a light box/ light tent.

So, itu lah kerja I hari ni, surfing the net cari a simple DIY instructions on how to build a light box (and also surfing for cheap lenses at the same time, hikhikhik). I told The Other Half I nak lenses for Mother’s Day present (kalau diaorang teringin nak bagi hadiah untuk I lah ;-))….

So, ini lah our project today, a light box..

IMG_2916

Halfway through….

IMG_2919

The end product. Thanks to this website, Digital Photography School, I finally made my own cheap version of a light box, hehehehehe….

But we still have to play around with the lightings sebab we need new light globes (semua dah terbakar, hahahaha) yang lagi bright and white instead of yellow!

And when Mummy and Daddy sibuk dengan project, we just had a simple dinner of hot dogs and potato gems.

IMG_2910

IMG_2909

See, the lighting is still a bit not right. Oh well, we’ll have tomorrow to try and fix it :-).

And ini pulak our breakfast pagi tadi, goreng pisang makan dengan maple syrup. But seperti biasa, Miss 6 dengan I aje yang habiskan, hehehehe…

IMG_2894

13 comments:

Mat Gebu said...

Wowwww..mini studio..eh nak buat jugak lahhh....mesti pinggan antik ai lagi menyerlahh pic dia.....Mula2 tadi ingat projek sekolah anak2 u..hahahaha

lemongrass said...

Alahai Cik Mattttttt!!!!!
Jangan lah bagi we all terlebih meroyan lagi! Sekarang pun dah tak tahan godaan, lagi lah nanti bila you dah ada mini studio, hikhikhik...
Mau pitam semua mak2 dara yg masuk blog you tu!!!

ain said...

good idea ni!!! mungkin akak boleh ciplak.hehehe

Happy mother's Day Min!!!

blu4sky said...

Happy Mother's Day LG and have a great weekend :D

pondokmerah said...

nice blog, boleh tunjuk ajar saya baru buat blog today

http://pondokmerah.blogspot.com/

mrs adam said...

oh sgt bersemangat buat DIY light box suami isteri.tak sabar nak tgk gambar bila dah siap

NenetPenne (NP) said...

tadi i komen...tapi hilang..

NenetPenne (NP) said...

kat KLCC ada satu restoran tu nama Madam Kwan...bunyik cam best jer menu ni.. BANANA FRITTERS WITH VANILLA ICE CREAM... rupa2nya... laaa goreng pisang jer... ha ha ha...

when the night light is off said...

First of all, i would like to wish U "Happy Mother's Day". I ni sedih la....

You are such a creative person.Today Lighting, tomorrow? No matter how busy you are, the food looks so delicous nnnnn yummy too.

Keluarga I tak boleh makan pisang goreng yg jual kat gerai dekat rumah sebab bila makan dapat ruam-ruam merah. Lama dah tak makan, kdg-kdg teringin sangat. Kalo I cite disini sensasi lak jadik nya.Kasi hints saje la

Flower said...

Nmpknye kenalah I buat mcm gitew jugak sbb lampu kat rumah skrg ni tak guna langsung. Tak mcm kat rumah dulu ada downlight semua. Kalau ambik gmbr makanan, walaupun makanan tak semengah, tp nmpk lawa je. I tak de DSLR camera. Kamera I cuma super-zoom bridge compact. Small enough utk my handbag.

SJB aka SUELYN J-B. said...

Mmmmmmmmmmm macam kuih pisang tu memanggil manggil lah heheh.

lemongrass said...

Kak Ain,
I pun ciplak orang you,hikhikhik...
Happy Mother's Day to you too :-)

Blu4sky,
thanks. Same goes to you :-)

Pondokmerah,
I pun tak pandai sgt nak ajar orang buat blog ni. I pun selalunya surf the net and bacz blog2 orang lain yg lebih bijak pandai dlm hal2 IT ni :-).

Mrs. Adam,
hehehehe...takde kerja cari kerja lah tu namanya kan ;-)

Nenekpenne,
samalah mcm kat sini. Gah2 bagi nama banana fritters with vanilla ice cream, harga pun ikut sama gah kan, hahahaha...

Melatie,
happy mother's day to you too :-).
Uish, ada apa ye dlm goreng pisang tu sampai boleh bagi gatal2... Ni yg seram nak beli goreng pisang, hehehe...

Nora,
tu yg I terpaksa buat this light box sbb lighting memang hampeh betul skrg ni. Tak kuasa I nak masak dinner at noon just so I can take photos with nice lightings, hahahaha...

SJB,
I looooove anything yang bergoreng2 ni! very unhealthy but oh so so nice kan :-D

Zack Abd said...

A'kum K.LG

silent reader anda kembali meninggalkan comment lagi...ikikikk..bila bab2 amek gamba makan ni mmg suka la kita nak nyebok.

But I have another tip for K.LG to use when nak amek gamba makan. Since dah ada lightbox tu, you can also put it next to a window and use natural light from one side, and put another source of light from the opposite side (tp not too close to the lightbox) and your food will look a whole lot nicer! (not that it's not mouthwatering as it is now nih..hehe)

Natural light is always the best way to take photos of food, tp bila dah malam or hari hujan, that's when you wish you had a lightbox. I'm no expert with lightboxes too, but I believe that tip of mine is a well known tip for food photographers :)

Cuba2 la ek K.LG!