Saturday 22 May 2010

Breakfast and by the river…

Rain..rain.. since last night which is such a nice sight. Memang seronok sambung tidur balik under the doona and since The Other Half dah balik from Sydney last nite, lagi lah best snuggling up kan, muahaha :-P. Kalau lah tak kerana tekak dah merayu2 mintak kopi, memang lah malas betul nak bangun, hehehe.

Instead of just the usual toast or cereal for breakfast, I made tomato n avocado croissants for us and instant roti paratha makan dengan gula for The Little Misses. They lovvvvvvvve the instant paratha that setiap kali I masak, they will eat 2-3 keping each! Luckily the instant ones tu memang senang nak cari kat kedai asian and so so cheap as well. Bila dah murah, memang lah I akan jadi malas giler nak buat roti canai sendiri kan, hahahaha.

IMG_3187

IMG_3190

Our avocado n tomato croissants (No, I didn’t make the croissants, kedai mari!). Kali ni I tried using white plate with black background. Tapi my light box tu was too small for the long platter so I kena crop the photos so tak nampak the front of the box. Memang lah kena cari kotak besar lepas ni! Bila lah The Other Half nak beli a 50 inch LED TV ni ye so I can use the box, hahahaha…..

Then, for lunch pulaknya, we got invited to Rus’s house down at Bertram for her daughter’s birthday party. Memang makan bertambah2 the nasi bryani dgn lauk pauk yg sedap2 tu, hehehe. Ye lah kan, bila lagi nak makan dishes yang orang lain masak! But we forgot to bring the camera pulaknya so tak dapat lah nak ambik gambar with the birthday girl.

Balik from the party, while driving home, I was saying to The Other Half that it is such a ‘good’ weather for a photo shoot because it’s cloudy with the sun shining through and the girls are in nice clothing :-). Bila lagi kan nak harness my skills ni. I ni kalau ambik gambar orang still fail lagi. Ambik gambar food senang sebab I can pose them the way I want and  they won’t move at all, hehehe. I can take as long as I want and they will stay still for me :-). They won’t be moody and sulky either unlike the kids! :-D.

So, singgah rumah sekejap just to get the camera and off we went to the river. Nasib baik anak sendiri so senang lah nak ‘suruh’ diaorang to at least smile at the camera. Layan lah ye some photos from the photo shoot today taken by an amateur :-D.

IMG_3196 

3 gorgeous girls sitting by the jetty, hikhikhikhik…… I set the camera setting and The Other Half tinggal click aje. Memang nampak sangat yang pipi I dah makin menembam! Nyampah betul lah!!!! Hehehehe…

IMG_3211i

IMG_3222

Miss 11 tengah cuba tahan gelak….

IMG_3225

I told The Other Half to make The Little Misses laugh and smile naturally at the camera. Hmmm…..memang susah betul lah ada assistant tak bertauliah ni ;-).

IMG_3206

Me and my brooding tween look….

IMG_3200i

The Other Half kata rupa dia sebijik George Costanzas dalam cerita ‘Seinfeld’, fat and balding! Muahahaha…

IMG_3198

The 2 sisters, so different and yet so alike…

IMG_3216i

The happy family shoot. We put the camera on the fence railing and then I set the camera settings while The Other Half set it on timer and then away he ran to join us. Nasib baik lah tak jatuh the camera tu!

38 comments:

ibu,mommy,mom... said...

Hi Lg,bestnya bergambar di tepi river..Great looking people in the photos:)

blu4sky said...

Salam LG,

wahh skill dah makin mantap.. like the pics.. backgroud alah2 blur and object mmg nampak clear.. i still tak dpt nak snap mcm tu.. klu nasib2 baik je br dpt.. taniah..taniah..

lemongrass said...

Ibu,
memang seronok ambik gambar tadi sbb the weather was really nice :-).

Blu4sky,
salam.. I guna my 50mm f 1.8 fixed lens aje tadi, for the food and the photo shoot. Alhamdulillah, dapat gak some nice photos tadi, hehehe...

Mat Gebu said...

Salam LG..nice pic..lawaaa, eh pipi u ok lah, mana u nak pipi slim tapi kedut2 1000 atau montel sikit and firm and tegang, and ur other half tu kalau muka garang sikit n brutal, boleh jadi mafia...mafia baik laaa...

Anonymous said...

great pics!! x sabar nak dtg perth !! =)) both girls are really cute

TopsyTurvyMum said...

beautiful pics! makin terer u..

i pun pipi makin tembam:(...sejuk2 ni kuat makan pulak ...eh macam la tak pernah kuat makan hehe

lemongrass said...

Cik Mat,
hahaha... bila makin montel, makin tegang lah pipi kan. Tak payah pakai botox you!
Hubby I tu konon2 nak buat muka garang tp I rasa kan, kalau jumpa dia kat lorong gelap sorang2, takut gak kan, hahahaha...

Farah,
thanks :-). Make sure you bawak camera n batteries banyak2 or charger so senang lah you nak ambik gambar kat tepi river mcm ni kan :-)

TTM,
I pun salahkan the weather sbb tu pipi I makin tembam! Tension betul I bila duk rumah petang2 n malam, rasa nak mengunyah aje!!!!!!

JaJa'Z said...

kak min: takde maknanya tembam..sket pun tak..hehhe..lama dah nak tgk gambar u all satu family..dapat pun..yg terkini la.

Sizuka said...

k.min, i love ur by the river photos! cantik!! and no, u're not tembam at all. and yes, ur other half nampak montel, just like sham.. hahahha.. sshhh!! jangan translate kat dia yek :D

Mrs Camillo said...

sgt heppy bila baca every entri...

rasa mcm kagummmmmmmmm sgt222....

sgtlah macam mudah gila puan buat makanan semua... :') dan sgt rajin... uih byknye la gna pekataan sgt~

i wish to be ur daugther jugaklah mcm ni. :D wahahaha...

CITA-CITA BARU: nak jadi ibu mcm lemongrass

Nuruljannah BadrulHisham said...

dah lama jadi silent reader..hari ni tak tahan..nk comment jugak..akak,u look really nice..cantik..masa baca ur post ni,ibu saya cakap "sape ni?cantik anak dia..pic pon grand..happy family"...anyway kak..memang ur family nampak best sangat..keep it up ya..asal bakat 'menembak' awk tu..hari tu bila saya terpandang pinggan2 lama nenek,terfikir, "kalo akak lemongrass(sory tak ingat name u) tu snap pic masakan dia dlm pinggan ni cmne rupe nye eh..?mesti cantik.."..ha..sampai cmtu skali pengaruh ur blog ni kat minda i..

lemongrass said...

Jaja,
sbb I pernah lagi kurus dulu kan so bila muka I dah tembam, memang nampak sgt lain nya, hahaha..

Shidah,
My hubby tadi kata dia tau dia dah tembam balik sbb his 'boobs' dah makin besar! Muahahaha....

Mrs Camillo,
oohh, thank you so much for the compliments, hehehe...
Senang aje nak buat all my food tu sbb I selalunya buat food yg senang n simple :-).

Nurool,
Thanks sbb suka baca my blog :-). Actually I pun sekarang ni baru rasa seronok sgt2 nak ambik gambar sejak dah tahu guna the DSLR camera. Rasa seronok bila dpt ambik gamabr 1 family mcm ni kan :-).
Best nya klu dpt ambik gambar food dlm pinggan mangkuk lama2 your nenek tu!

3E said...

Kak Mynn...
nice shoot..so sweet..

when the night light is off said...

Salam Lg

Dah lama tak komen on your blog. Well, rasa-rasanya I belum tengok gamba Miss 6 bercuti kat rumah Nana dia ari tu.

Ke I dah ketinggalan.

BTW, nice pictures and what a happy family you have.Syukur, Alhamdulillah

rainoserez said...

syok nyerrr jln2.. sejuk eh kat sana? tgk u all pakai berlapis2 tu, hehee.. misti nyaman!

ummi_D said...

kak, suka sangat gambar yg last tu. all are smiling....cam happy family je. kita yg tengok ni pun senyum meleret gak....

Rina said...

great pics! and happy family... 8-)))

lemongrass said...

Asilah,
thanks :-).

Melatie,
Salam...
Ha'ah, I belum letak lagi gambar di masa bercuti kat rumah Nana tu sbb she looked so sick in all the photos!

Raino,
Hari tu hujan the whole day with occasional dry time in between. It was quite cold jugak lah sbb kat tepi sungai and angin bertiup sepoi2 bahasa, hehehe

Ummi_D,
thanks :-). Susah jugak nak ambik gambar pakai timer ni sbb tak tau jadi ok ke tak kan :-)

Ratu M.K,
thanks :-).

Mia's Mom said...

Salam LG :-D

I llllove those photos! Really love them! And I really like the lighting for the photo of the three of you tu. Hihihi....! Teringat pulak I kat George Costanza :-D Dulu2 I follow cerita Seinfeld tu! Tak pernah lah I tak ketawa tengok cerita tu! BTW LG, pokok yang kat belakang family photo tu, pokok apa ya? Sorry le... I ni memang suka pokok - silap dulu tak ambil botany (or as one of my friends put it - trees biology!)

lemongrass said...

Salam Mia's Mom,
Probably you and us are the only people kot yang still ingat kat George Costanzas tu, menampakkan how 'young' we are! hahahaha :-D
I think that pokok is eucalyptus tree or Gum tree which is native to OZ and where the koalas live. Pergi mana2 pun boleh jumpa, the trees not the koalas! hehehe

NenetPenne (NP) said...

one happy family....

its me said...

alololo baby curly yg lame aunty eryn tak dtg tgk anak akak yg curly tu...huhuhuhu ..akak ape kabo?sihat ker?

tetibe aku tanye kabo akak kan...lame nau tak dtg blog akak.... tu sebab..ok mau tawaf sekejap blog akak

Ibu Ilyanie(s) said...

kak... muka anak akak yg sulung tu sebijik akak... yang kecik tu sebijik abah dia... :D. especially when all of u smiling mmg nampak similarity with each other... :D

Anonymous said...

g'day ma'am...
lovely pics by the river...got me into reminiscence

lemongrass said...

NenekPenne,
:-D

Eryn,
Alhamdulillah sihat. Budak rambut curly tu aje yg sekarang kena asthma :-(.

Fatin,
Yang sulung tu memang muka asian lebih dr mat saleh. Yang youngest tu Mat Saleh terlebih, hehehe

Noir,
G'day to you too :-).
Were you in Perth a long time ago? We love the rivers here, so peaceful and so many nice n pretty places for a photo shoot :-)

Rima said...

Family photos.. I loikeee and no ur not tembam at all..

I think i shud encourage my hb to shave his head lah.. dah alang alang hilang... hilang semua pun ok jugak kan hahaha

Elena said...

Kak....weolls kat sini dapat nengok birthday girl @ Qistina tu celebrated her bday on 3G jer...Hmm nak pegi wrong timing!! Tak cuti sekolah...
My boyz kat sini dok sibuk cari birhday present tuk dia, tak jumpa2 lagik.
Maknya sycho sikit kan sampai ke pinggan mangkuk pun nak buh kaler 'fink futih' muahahahhaaa.

Kniedaz said...

nice family's photos!

kak tyea said...

Salam, Kak..
last pic tu..hehe..4 orang individu yang berbeza..jangan marah tapi biarlah x serupa yang penting bahagianya sama2 rasa..semua pun comel, ada daya tarik tersendiri...

Maryam Izza said...

salam Kak Min
lama tak komen ur n3...suka lah tgk family photos :)
keluarga bahagia
suka dgn Zahra dia mmg cute bergambar...u go my adik gebu apepun Aliya n Zahra mmg gojes sweet cute ayu hihi
u n TOH pun cute jugak :)

Anash said...

suke the last pic...soooo harmony..
opss...i suppose to be a silent reader of your blog....hehehe

lemongrass said...

Rima,
It's quite difficult nak ambik family photos ni bila no other people around, hehehe. terpaksa rely on fences sbb terlupa bawak tripod. But once in a while, the photos turned out great :-).
Tu sbb my hubby shave his head sbb dia kata dah memang dah 60% hilang so minght as well shave of the other 40%, hahahaha

Alina,
Hahahaha...memang party tu semua pink n putih you, including the plates and the balloons :-D. Nasib baik the nasi briyani tak kaler pink n putih jugak! wehehehe

Kniedaz,
thanks :-)

Tyea,
Memang lain2 kan rupa we all but bila tenung lama2, ada gak yg sama, hikhikhik...

Maryam,
Seronok sekali sekala buat photo shoot ni sebab boleh terperasan ayu and cute sekejap :-).

lemongrass said...

Anash,
thanks sbb sudi baca my blog :-). I pun suka bila sekali sekala dpt ambik gambar 1 family ni :-)

Anash said...

wow...cepat jawab eh?
now i know why people love to read and follow ur blog..coz you CARE to reply...no matter who on earth they are, right???
I like that attitute..even i'm new here...
keep on blogging eh..

SJB aka SUELYN J-B. said...

Cantik lah tempat ni. Your girls pun looks so pretty macam si mommy juga heheh.

Betul tu your hubby ada rupa macam si George Costanzas from Seinfeld. Tapi your hubby lagi good looking lah heheh.

lemongrass said...

Anash,
insyaAllah when I have the time, I selalunya akan balas comments because I really really appreciate that people spend their precious time 'talking' to me :-).

SJB,
You pun tau sape tu George Costanzas ye :-). Definitely sebab of his bald head and chubbiness kan, hahahaha...

my little family / kaftanbatik said...

cantik la those photos tu..suke tgk...

lemongrass said...

Mama Anis,
Thanks :-)