Thursday 1 April 2010

The holidays are here!!!!

I made hot cross buns malam tadi and chocolate cupcakes pagi tadi for The Little Misses to take for their teachers sempena end of term ni kan. Ye lah, dah penat2 diaorang look after my kids for a whole term, it’s nice to bake them something :-). And I put choc eggs in the cupcakes sempena Easter kan, macam2 kaler eggs I letak, hehehe. Orang lain buat hot cross buns, cantik aje the crosses. Tapi bila I buat, tak nampak jelas the crosses but rasa lagi sedap dari Baker’s Delight nya buns, hikhikhik! Sape nak recipe the hot cross buns, boleh tengok kat sini ye. Tapi I guna dried mixed fruits ganti sultanas and cranberries tu and I guna breadmaker to uli and proof the dough. Sape yang suka their hot cross buns lagi spicy, boleh add some more of the mixed spice but I like mine to be mildly spiced aje. And I tambah bread improver to make it lagi gebu :-).

IMG_2425

And ini pulak my dinner tonite. East+west mixed up. I teringin nak makan nasi goreng sebab ada a little bit of rice in the freezer yang entah bila I simpan so I pun buat lah nasi goreng sikit. But for the rest I baked wedges for their carbs. Makan pulak dengan grilled chermoula barramundi and apple salad. Resepi chermoula fish, boleh tengok kat sini. But I tak letak the parsley sebab takde in stock.

Miss 6 makan her salad dengan lajunya sebab ada apple in it :-). Kiranya killed 2 birds with 1 stone lah, they get their fruit+vege supply all in one go, hehehehe. And fruits really make the salads much more appetising and more palatable for the Litle Misses, I guess.

IMG_2439

14 comments:

blu4sky said...

Salam LG,

your choc cupcakes tu you letak choc chips tu masa bila? masuk sekali dlm adunan ke or after bakar..?? i buat sll tak jadi..

btw...happy hols.. happy easter break

NenetPenne (NP) said...

*tongkat dagu tengok orang masak2 or citer pasal masak2*

SurayaCoghlan said...

kak lg, bertuah sungguh cikgu itu...

Maryam Izza said...

Salam kak Min!
rindu kat ur blog hihi
kak if i jadi teacher ur kids kan sure i happy :) best lah dpt mummy mcm u!
dpt bayangkan mcm mana muka Zahra mkn dgn laju nya hihi

arapink said...

perot Ara always lapar bila melintas umah kak min ni...

hehehhe

Unknown said...

sis, i x pandai masak pun dengan seleranya i makan kan. dunno lah if i am as terer masak as you are...mau naik cam tong gas.

lemongrass said...

blu4sky,
salam. My cupcakes tu I taburkan the choc eggs just before masukkan dalam oven. Tu yang tak mendap sgt ke bawah. And the cake batter pun tak runny so the eggs tak jatuh.

NenekPenne,
I pun baru the past 8 years kot pandai bega2 masakan ni. Sebelum tu, asik drooling tengok gambar food orang lain aje, hehehehe

Sue,

Cara nak ambik hati the teachers so my kids jadi teacher's pets, muahahaha ;-)

Maryam,
Salam. Dari sekolah lama pun I buat macam ni, bagi the teachers some cakes at the end of terms to say thank you :-). Itu yang paling senang nak buat and nak bagi, hehehe.

Ara,
pi makan dulu banyak2 sebelum melintas rumah I :-P

Comeybelako,
Tu yang Miss 6 berat dia macam tong gas sebab makan dengan seleranya every time, hahahahaha

Kniedaz said...

teringin wat muffin & kek tapi pemalas sungguh perempuan ini..huhu T_T

when the night light is off said...

Dear LG

You ni Isteri & Ibu Mithali sungguh. I tabiklah kat you.

Well, Kota Kemuning tu kat sempadan Kg Jawa, Klang & Shah Alam. Kalau nak gi situ ikut Kesas Highway lagi senang. Nanti balik Mesia ni..jenguk-jenguklah. Nice gated housing area..

Cuti sekolah ni bercuti kemana?

AbbotCottage said...

Salam...lama dah tak singgah sini..

SJB aka SUELYN J-B. said...

Rajin nya you buat cupcake for the teacher. Cupcake tu pun nampak cute lah mesti happy cikgu cikgu tu. Anyway, Happy Easter :D.

Mat Gebu said...

LG..bila tgk CC yg cup kaler pink tu, ala2 mcm dalam cita Alica in wonderland lahh///

lemongrass said...

Kniedaz,
beli aje senang, hehehehe

Melatie,
Takdelah isteri n ibu mithali, jauh panggang dr api, hehehe.
Now I boleh bayangkan kat mana Kota Kemuning ni :-).
Cuti sekolah ada plan, nanti I letak dlm blog :-)

Abbot,
busy benar2 kamu sekarang ni ye :-).

SJB,
I cuma buat at the end of each term aje and simple punya cupcakes without any decoration, hehehe

Cik Mat,
you pun minat ke citer Alice tu? :-) Ke kena tarik dgn anak2 sedara pergi tengok wayang? hehehe

jualan kain said...

me baru jer mkn ketam karichinese style.. tp bila tgok gmbar makanan ni jadi lapar balik.. addeehhh...