Sunday 13 June 2010

Sun-day, pruning day….

Luckily it was such a gorgeous and warm day today. We had planned to do our ‘kemas kebun’ day pagi tadi since esok is the greens collection day in our neighbourhood. Kat Perth ni (and I think around OZ as well), every suburb is allocated greens collection day twice a year. Greens collection day ni is when you can put out all your green waste i.e. tree prunings, dead branches, lawn clippings and everything that comes from trees on the kerbs for the council workers to pick them up to be munched. Kat OZ ni, you can’t just prune your trees and leave the branches lying everywhere. Tu yg last time masa we pruned the lemon tree, we had to leave the branches under the lemon tree aje sebab belum sampai our turn for green collection day.

So, tadi The Other Half and I pruned our lemon tree sampai betul2 bare sebab it’s gone wild! We pruned it last in January kot and it was at the fence level. Pagi tadi before we pruned it, the highest branch was at our roof level and there were leaves and branches everywhere and not many lemons at all. The Other Half and I tadi memang cantas habis2 all the branches and left only the big branches for it to grow again. Sebelum ni, kalau I stood at the kitchen window, I could only see the lemon tree. Now, I can see everything, including the neighbour’s bathroom window and bedroom window! Hikhikhikhikhik……. (Nasib baik ada 6-foot tall fence in between our houses so tak lah boleh nampak perkara2 yang tak patut di nampak dek mata I ni!). Dah lah semua bujang nerds yang tinggal kat sebelah rumah ni :-).

Lepas we’ve done the pruning, we stacked the cut branches neatly by the roadside on the lawn. Pastu, nak stack the branches pun kena ada special way! The cut ends have to face the road so senang lah the council workers nak pick up the branches kan :-D. Kalau kat rumah my parents kat kampung tu, lepas trim pokok, terus aje diaorang bakar, hehehe….

And since we all nak kerja keras pagi tadi kan, I made scones with cream and jam for breakfast.

IMG_3633

Sikitnya lama ke nak ambik gambar angle yang menarik kononnya, sampai meleleh2 strawberry jam I tu, hehehe…. Orang lain dah habis makan 2 biji scones, I baru nak duduk start makan :-).

IMG_3638

And I made rice pilaf for dinner. The reason I masak nasi again after baru aje beberapa hari makan nasi hari tu was because I found a kari in the magic freezer. I was ‘selokar’ ing my freezer cari benda nak masak for dinner and I found this container of curry. Bila punya curry, dont ask! Bila I defrost it, tengok2 rupa2nya kari daging bertulang (probably yang I masak in the oven zaman dulu tu kot, hehehehe). Dari tersimpan lebih lama, baiklah I masak nasi kan to eat with the curry.

IMG_3646

So far, tak sakit perut lagi (cuma senak perut sebab makan banyak sangat ada lah!, hahahaha).

19 comments:

TopsyTurvyMum said...

yay..i'm first again! hahaha..sengal.

i baru je petik lemon2 yg kununnya kanser tu:)

dan lagi satu..i tak masak hari ni pasal beli nasi amal:)

FairyLilly said...

I ingatkan you ada letak sekali gambar pruning tu....I pulak ber gardening harini..buat batas n tabur seeds.
mengancam betul la scones tu...Cream tu you buat jugak ke.
pilaf with kari pun sodap gak tuh.

lemongrass said...

TTM,
muahahaha...memang sengal :-P.
Lemon2 tu you buat apa? Petik and guna, or petik and buang?
We all ada stall amal on the first Sunday of each month, I slalu beli utk lunch aje lah. Dinner still kena masak gak, Hampeh! hehehe

Fairylilly,
I terlupa betul nak ambik gambar before n after photos of the lemon tree tu. Pastu bila dah malam, tak kuasa I nak keluar lah nak ambik gambar, hehehe..
You bergardening kat mana?

TopsyTurvyMum said...

LG,
jgn marah i ye..i buat comment box u cam ym plak..hahaha..ok, pasni i gi tido..
esok i buat entry pasal pokok lemon tu:)
ni nasi amal jarang2 berlaku..org lain lunch je nasi amal..i je bedal sampai ke dinner..

ain said...

ye lah.akak pun xpect min letak gambar pruning tu. nak gak tengok ur lemon tree.hihi

mengancam ur scones n nasi pilaf tu but lg mengancam pinggan scones tu.hehe

an15 said...

wah,mengancam tul.Our house skg suka buat berry tart, tiru Masterchef. Last week, ada buat pavlova. Isk, naik berat time winter ni

Hana' Yusuff said...

wah..scone tu nampak menarik.
lagi menarik dgn wajah rumah baru ni.ceria:)ingatkan dah sesat rumah lain.
i ada hantar email.takut masuk ur junk mail.just say tq sbb u belikan barang2 hari tu.thanks:)

Jamelah Khatun said...

Salaams Min, Kak Jamelah laparlah tengok yr scones dgn cream dan jam pulak.

azieazah said...

Wahh cantik rumah baru. Tapi tu la, ramai yang tukar template baru ni, iklan nuffnang kat atas tu ilang...

lemongrass said...

TTM,
patutlah you kuruih aje no, sebab nasi amal lunch boleh bawak sampai dinner, heheheh ;-)

Kak Ain,
Hari ni I ambik gambar lemon tree I tu ye :-).
Psst... pinggan scones tu I beli khas utk ambik gambar food aje, hahaha

An,
Memang masa Winter ni lah ramai orang kumpul lemak, including me! Masa sejuk2 ni lah nak makan all those nice desserts kan!

Hana,
Pagi2 I bukak my blog, nampak ceria aje sbb dah tukar kaler oren :-D.
Thanks ye for the email :-).

Kak Jamelah,
I suka makan scones kenakan dgn whipped cream n jam. Rasa mcm ala2 english tea aje kan, hehehe

Kak Azie,
Nasib baik rumah I ni takde iklan langsung, so bila tukar template, memang tak kisah pasal tu :-)

Cikgu Eta said...

lama tak jenguk umah angah ni.. dah berubah wajah rupanya....

Sally said...

cantik curtain baru .nmpk nwarm dan ceria jer

akiratoriza said...

Salam Kak LG,
Sori lambat bagi comment bout layout baru akak..neway nampak ceria... skrang ni tgh musim para blogger tukar layout kan coz blogger bagi design baru..sy pun taknak ketinggalan la nk p tukar cat baru tok uma saya gak..

Ayu said...

salam k.min...

memula masuk ur blog,t'kezut gak coz dah b'tukar kaler.ingatkan blog org lain.hehehe...tp lps scroll down skit n nmpk ur pic,baru confident ni blog akak.pape pun cantik! nmpk happening je.hehehe...

hm...bila ckp pasal tukar b'ground ni,ayu gak yg tak kisah nak tukar.sbbnya...bkn update pun blog ayu tu.masuk sekadar buat syarat je.hahaha...la ni kat umah pun ayu dah mula malas nak ol.coz...dah leka mengadap novel.so takde la dok b'kebun kat fv lg.hehehe....

Along Zakaria said...

Amboi 2 hari tak visit...rumah dah nampak lain. Bercat oren lagi! Silau mata I you..!!!!

I envy u blh guna magic box nak reheat makanan. My hubby x main makan lauk recycle...Sigh. So kalau x larat nak masak..alamat membeli je lah!

[z@ck] said...

wow..lauk kenduri..kat aussie pun tgh mood kenduri la ea..hehehe

Izan Ashley said...

Sdpnya nmpk scone ni... Normally kak LG guna cream apa eh?

lemongrass said...

Eta,
baru aje tukar cat rumah ni hari Sabtu lepas, hehehe

Sally,
Musim Winter sejuk kan, so tu yg kena cari kaler yg warm aje ;-)

Akira,
salam. Blogger skrg tgh promote deisgns baru diaorang, tu yg semua baru perasan and terus lah tukar baru kan, hehehe

Ayu,
Salam. Blog awak tu kan, bila lah agaknya nak sapu sawang and habuk tu ye? :-P.
I dah lama sgt guna kaler biru, tu yg tukar ke kaler oren, barulah ceria, hehehe

Along,
Nanti nak dekat Raya, I tukar kaler lagi terang. Ok tak? hehehe
My hubby tau bini dia ni malas masak, so tu yg dia ok aje makan benda2 recycle ni :-)

Zack,
I sedih hati takde jemputan kenduri kahwin kat sini so tu yg masak kari and nasi pilaf, hehehe

Izan,
I slalu guna fresh thick cream yg suitable for whipping tu.

SJB aka SUELYN J-B. said...

wah, kerja keras hari ni.

Mmmm scone, my favorite.