Tuesday 2 March 2010

Come on people, learn to drive!

You know Uni has started when there’s suddenly so many stupid drivers on the road and the road was blocked because of these drivers!

This morning, lepas hantar The Little Misses to school, the return journey on this particular stretch of road will usually only take me the most 5 minutes. Pagi tadi it took me about 15-20 minutes kot sebab of drivers yang tak tau nak merge and this one particular stupid or most probably ignorant driver who wanted to change lane into the left lane at that particular point where the 2 left lanes are merging into 1 lane. So, obviously lah takde sape lah yang akan bagi dia masuk mencelah into the busy left lane kan sebab diaorang tengah concentrate nak merge nicely so buat apa nak fikir pasal this stupid driver. And instead of realising yang she’s holding up the traffic behind her, dia buat tak tau aje and still waited for the left lane drivers to let her in. Dah lah holding up the traffic in the morning masa semua orang tgh busy nak gi kerja, pastu holding up the traffic on the right lane on the highway pulak tu! What the….!

Pastu agaknya orang belakang dia honked dia non stop kot, baru lah dia changed her mind and went straight ahead instead of masuk into the left lane. Padahal punya lah lengang the left lane infront of the merging area and yet she chose to nak change lane masa kat merging area tu. Tak ke bangang namanya tu! And then when I passed her car, memang lah sangat2 meng confirmed kan stereotype yg perempuan Asian tak tau bawak kereta, tension I sebab I pun tergolong dlm perempuan Asian tu! Geram lah I sebab nanti orang ingat I pun tak tau bawak kereta semata2 I ni perempuan Asian, hish! Pastu siap pakai long gloves lagi masa driving sebab tak nak kulit putih dia terbakar dek sunlight. Pakai long gloves tau, drive kereta tak tau!

Macam mana lah I nak drive hari2 ni kan sebab baru aje first day Uni bukak I dah geram kat some drivers, hehehehehehe..

Maybe we should move and live somewhere far away from any Uni kot….. :-D.

And then I pelik gak dengan perangai some of these students especially the asian/chinese students who live around my house. They love to jalan on the road instead of the foot path sambil borak2 sesama diaorang or sambil borak2 on their mobile or sambil dengar iPod. Pastu buat tak tau when they see a car coming as though it’s their rights to jalan on the road and we have to give way to them. Tadi I nak turn right from the main road into the side road. Boleh diaorang berdiri on the slip way sebab diaorang nak cross the road. Nasib baik lah I tak langgar diaorang.

Hello!!!!! I tau lah my car is not a 4 wheel drive and tak kaler merah so most probably you can’t see it. But kalau I langgar you, kereta I tak kemek but most probably badan you kot akan kemek. That’s what the divider and the foot path are for. For you to stand and walk on them instead of walking on the blooming road! Diaorang pandang I macam tak bersalah sikit pun! Kalau The Other Half yang tengah driving, surenya dia akan kata, “Can I hit them, can I hit them? There’ll be one less stupid people!” I know it’s really cruel to say that but if you tengah drive and suddenly you see people just walk lenggang kangkung on the road in front of you, sure you tension jugak kan :-).

Ish… kalau cerita pasal budak2 Uni ni, memang tak habis, hehehehe….

Meh cerita pasal dinner pulak. I made beef schnitzel and chips and sauteed veges for dinner tonite. The Other Half nak makan kari yang macam I masak dlm oven hari tu. I malas betul nak makan nasi and kari ni, hehehe. So I pun buatlah schnitzel which is another favourite of his.

(Esok ye I masak kari Yang! Wakakakakaka….)

Kalau nak buat schnitzel kena ada tepung, telur and breadcrumbs. Tadi I letak paprika sikit kat dlm tepung tu. I letak salt n pepper dlm egg tu and then I letak dried herbs and grated parmesan dlm breadcrumbs to flavour the meat a bit. I guna beef tadi. You can use whatever meat you like as long as you flatten the meat so senang and rata lah masak dia nanti.

IMG_2033

First you celup dalam tepung, then celup dalam egg and then golek kan dlm breadcrumbs. Lepas dah siap, refrigerate the schnitzel so bila masak nanti tak lah tanggal the coating from the meat.

But I lupa nak ambik gambar cara2 nak buat, hehehehe. But I did manage to ambik gambar the schnitzel yang dah siap di goreng :-).

IMG_2040

16 comments:

Flower said...

Yg mcm ni my hb panggil, full of 7 million idiots on the road... Selain dari tu my hb nye pet hates, org yg berhenti n berborak betul2 dpn escalator, depan pintu keluar masuk. Knowing how 'berhemah' hb I, I boleh bayangkan perkataan yg keluar dari mulut dia. Move you bloody idiot.

rainoserez said...

tension nmpk..? hehehee, rilet..
mkn schnitzel dulu.. :)

Love2cook Malaysia said...

Haha, kak! I love to read ur ramblings..they way U convey ur message is really interesting! :)

Sizuka said...

hahahha.. k.min, ur other half, sebijik mcm sham. tadi, while driving, he said "Lembu!". He was referring to a lady driver depan dia and I scolded him, jgn panggil orang lembu and dont ever cakap mcm tu while the kids are in the car. then dia cakap, "eh! mana i ada panggil orang lembu. i memang nampak lembu duduk dalam kete pegang steering". and I was like.. grrrr...

Unknown said...

Ooohhh so the correct way is to REFRIGERATE it first before goreng ehh..no wonder la sometimes kalau I goreng benda2 disalut breadcrumbs..berterabur! Thanks :)

Along Zakaria said...

I pantang tengok orang pakai long gloves ni. Kalau dah tak nak kena sunburn..pakai jela long sleeve! Addoi..!

Yati Harvey said...

LG,
Whatever you cook they always look sooooooooo mengancam! Sungguhlah I rasa tercabar.....meleleh air lior I tengok the schnitzel, klu u neighbour I, mau agaknye I dengan tak malunye pergi melawat hari2, hahaha!btw beb, kita kg dekat2....I from paya jaras tau!

ain said...

akak pun anti betul ngan drivers yg dah le bodoh pas tu slow mcm siput tua!!! lg anti ngan sporean yg memandu kurang ajar kat msia roads! memang kena maki je la ngan akak, pas tu terfikir balik, why ek..everytime masuk je kete, mulut akak jd so brutal.hehe

psst..senang ek nk buat schnitzel tu! boleh cuba nanti!!

Rima said...

LG
Believe me.. there are alot of stupid drivers here that thinks the road belongs to them too.. especially yg pakai long gloves hahahha..

Kat sini yg suka jalan kat road instead of footpath semuanye India mari.. if u go to little india.. u hv to drive carefully sebab these Indian workers ingat vehicle kat road kereta lembu.. kena langgar tak leh mati!

when the night light is off said...

I am silent reader of your blog. never miss a day. I love your rambling. Hope, that stupid driver with gloves will learn a lesson today and be more "berhemah" tomorrow. However, sabar itu separuh dari iman.

Salam manis
Saidatul Azian

zarin said...

wow! ni baru nampak u marah nih..hihi memang sungguh menyampah kan kalau orang yang suka suki drive macam tu kan! i yang baca pun naik geram jugak..anyway geram tu hilang je bila tengok dinner u yang mengancam tu ..hihi

NYKOLETT said...

wah,wah bole tahan cik puan LG..panas baran jugak ekk,,nampak cool aje..anyway kekadang memang frustrated dengan this group of people..ape2 pun kene le sabar

lemongrass said...

Nora,
hahahaha... but memang betul ka. How come it's mostly them yang tak tau drive ni ye and yang suka borak2 depan entrance?

Raino,
pagi semalam aje yg tension, hari ni dah ok, hehehe. the lady yg tak tau drive tak drive kot pagi tadi sbb smooth sailing aje my lane :-)

Love,
hehehehe... thanks :-)

Shidah,
wakakakaka... apalah Sham tu :-). Sian kat lembu tu kan, tak pasal2 kena drive kereta ;-)

SOHO Mama,
I read it somewhere that says you need to refrigerate it for at least 30 minutes but tak tau lah if that's the correct way or not, hhehe

Along,
long sleeves tak cool, long gloves ni nampak macam terlebih keayuan nya and terlebih ke lady like nya, hehehe

Kak Yati,
I dulu masa kecik2 memang slalu pergi Kuang area sbb my Makcik duk situ. Kira dah dekat2 lah dgn Paya Jaras tu kan :-).
You suka ke makan shnitzel ni? :-)

Kak Ain,
sebab kita pemandu berhemah and ikut road rules so bila tengok orang lain memandu kurang ajar n driving so slow mcm siput, terus lah kita geram aje, hehehe...

Rima,
kat S'pore pun banyak drivers yg pakai long gloves ke? wakakaka..
I betul2 heran lah people yang walk on the road ni, tak takut kena langgar ke ye? hehehe

Melatie,
thanks for reading my blog :-). This morning, my drive was smooth sailing. I think sebab that long gloved driver dah serik kot and terus naik bas, hahahaha

Zarin,
I tak kisah bila jammed kalau memang sbb banyak kenderaan or ada accident. But bila line blocked sbb ada stupid driver, tu yg tension, hehehehe :-)

NYKOLETT,
I kadang2 aje geram tapi tak pernah lah sampai jadi road bully or road rage. Geram dlm hati aje, hikhikhik...

dari~ummie said...

salam kenal kak LG..
nice blog ;)
bila baca rambling akak ni, reflect kat kita pulak kat batu pahat ni..same situation la..sbb tu jalan batu pahat-kluang ni diisytihar jalan ke-2 paling bahaya kat malaysia..haisshh..rasa mcm nak jadi monster aje bila drive kereta kat sini..heheh...

SJB aka SUELYN J-B. said...

Always asian kan hahahah. Kat sini pun sama juga. Bikin malu kita saja.

Note: Mmmmm besarnya meat tu.

lemongrass said...

dari~ummi,
salam singgah kat my blog :-).
Kat M'sia tu lagi lah kan, dulu2 ramai yg ada lesen kedai kopi ni so memang ramai lah pemandu yg tak tau road rules so bawak kereta mcm hape aje kan. I tak berani nak drive kat M'sia skrg ni, hehehe

SJB,
Why ye a lot of this Asians don't know how to drive? Tu yg I pun malu aje kat sini sbb sure diaorang ingat I tak tau nka drive either, hehehe