Wednesday 11 July 2012

The fog and the spices

Pagi tadi Perth dilanda kabus yang teruk sampaikan so many flights had to be diverted.

Sape2 yang naik flight AirAsiaX pagi tadi dari KL ke Perth memang tak jejak Perth lah pagi tadi because their flight had to be diverted to Melbourne, hehehe…

Perth and Melbourne tu bukan dekat wokeh, Melbourne is about 3000 kilometres away jauhnya dari Perth. So lebih kurang macam balik Msia balik lah.

Kesian kat all the passengers kan but weather ni bukan under our control so we can plan aje, Dia yang menentukan….

And this was what I managed to snap this morning at 6.45 when The Other Half went to work…

IMG_9467

It was much darker than this but I tak larat nak mengangkut the tripod and do a slow shutter sebab sejuk weh and takut weh duduk luar sorang2…

So very eerie, hahahaha….

Baik I masuk rumah panaskan badan depan heater sambil minum kopi…

Siang tadi I takde kerja cari kerja so I opened up the spice station that I bought a couple of weeks ago and filled them up.

I had to do a minor reshuffling in the kitchen to fit the spice station onto our tiny bench space.

I put it on the bench space under the rack that The Other Half ‘built’ for me.

IMG_9473

(I know I know, my saucepans’ bottoms masih belum disental sebaik mungkin, hehehe.)

IMG_9472

IMG_9471

I’ve put the most commonly used spices in there, spices yang lain I still simpan dalam gerobok.

Wanna guess what they are?

I think they look so cute Smile.

And I also transferred the salt into the red ceramic jar. Selama2 ni my salt was just in the plastic bottle that it came in.

Gumbira hati the salt dapat rumah baru, ceramic kaler merah lagi tu! Hahahahaha…..

You rasa I akan makin galak memasak lepas ni or makin malas agaknya?

wehehehehe….. only time will tell kan Smile with tongue out.

16 comments:

kasihredha said...

harap makin rajinlah kan.
Bekas garam dan rempah tu mmg cute :)
kesian le sapa2 yg naik flight pagi td kan.

umiyumi said...

Salam Kak,
cantiknya bekas spice dan garam tu. comel2 belaka. :)

Miss Cool said...

oh oh kat atas rack tu mcm ada kuali yg belom pakai, siap ada kertas merah tu lagi. klu agak2 memang xde niat nk pakai pos ke jb la ek

Mulan said...

eh eehh... geram pulak tengok bebekas2 spices & garam tu... mesti lah semakin hangat masak kat sapor ni.. udah le musim sejoks gitu.. kalo i memang non stop la makan masa winter2 tu.. kejap2 lapar.. takde pause punya mulut i ni.. hahaa...

take care ya u.. jgn main2 kat luar dgn weather yg unpredictable tu.. duduk diam2 dlm rumah masak, makan & tengok tv.. hehee...

siti.fizzie.fizz said...

I love it that you're living on the opposite side of the world! It's not scorching hot here in Germany but I'm so tired of the late Maghribs and the humid, rainy summer days. Rindu foggy mornings and Subuh pukul 8am! :D Oh, and happy fasting! :)

Unknown said...

comel la your spice station..mesti berkobar2 nak masak, kan kak LG? ;-)

blu4sky said...

hahahaha at least you rajin gak nak menyental vontot kuali.. i mmg hardly nak menyental my pots and pans.. abis masak dinner mmg dah menggelepek dok kat tepi sofa sambil terkebil-kebil lipat kain :p

Zaitun said...

Sudut yang cantik dan kemas tentulah semakin rajin.

Merah...menggoda,kak Zai suka.

NM said...

kak LG, vontot kuali akak tu still cun dr kuali saya..so dont worry :D muahahahahaha..btw, envy nye tgk spice rack akak tu. kalau ada kat sini,sure sya dh beli.

pizet said...

like like that spice rack...x bley orderkah?

norhidana said...

kalu dpr dana mcm kt tmpt akak msti lg semangat nk msk... alah akak tu dpr camne pun mmg akak hari2 msk, best2 laktu...

tebal ek kabus kt sana, kalu kt malaysia yg tebal gitu bkn kabus tp jerebu heheheh

Messy Mummy said...

kak min, walaupun garam kmin tak dapat rumah baru dan spice station kat min tu tak wujud, kmin dah rajin dah tuh... ini dah ada, extra rajin ler jawapnya..bolehla mm tompang cuci mata :) tapi serius benda alah tu comel kot...

Nina Johari said...

sangat menarik.. ku terpukau.. :)

*follow me for making friends! http://websitenina.blogspot.com/

Ummi Maryam said...

Me & Maryam were among those yg terkandas pagi semalam..huhu.. Merasalah juga jejak kaki kat area Melbourne sungguhpun untuk beberapa jam sementara menunggu flight back to Perth at night. And rezeki juga la dpt duduk hotel, Alhamdulillah they provided us with that.

And sungguh cantik the spices jar. Biasanya penutupnya besi and senang karat but yours looks really nice!

lemongrass said...

kak Kasih,
rajin ni very subjective kan. Maybe I ckp I dah cukup rajin but bila orang lain tengok, for them still malas, hikhikhik.
But as long as semua perut kenyang, rajin lah tu kiranya, hehehe.

Umi,
Salam. Spice station tu I beli kat House and the red jar I beli kat Thingz. The jars tu memang comel, rasa nak beli lagi 2-3, hehehe

Shahlin,
hikhikhik...tajam beno mata kamu! I suka beli pots n pans esp bila I nampak dia tgh sale. yg big wok tu memang I tak guna lagi, nanti raya I guna ye :-).

Mulan,
uwaaahhhhh, tu yg I tension weather sejuk2 ni, memang perut rasa lapar aje setiap masa. Tu yg we all slalu tidur cepat so tak pergi dapur n melantak smoe more, hehehe.

Siti,
here in Perth, our winter subuh is not late, pukul 7.15 dah terbit matahari and the maghrib is not that early either. How I wish sometimes that we could experience maghrib at 4, hehehe :-).

Wan G,
hahaha...kdg2 aje berkobar2, kdg2 malas giler :-)

Blu4sky,
hehehe...rajin I cuma once in a blue moon when mata I dah sakit tengok but slalunya memang tak kuasa lah I nak menyental :-D.

Kak Zai,
kalau kemas sentiasa, kan best. But I ni kdg2 malas betul nak mengemas nya, hehehe

Lin,
Bontot kuali I tu patutnya boleh lagi cantik n berkilat tp tuan dia malas ya amat nak menyental, hehehe.
Kat IKEA probably ada kot benda2 mcm spice station mcm ni.

Pizet,
I bukan tak nak ambik order but Australian postage cost mahal ya amat and Perth-KL, takde sea postage so kena guna air post, tu yg mahal nya. And then after conversion to duit ringgit, lagi lah tak berbaloi I rasa.

Dana,
I ni hari2 kena merajinkan diri masak sbb mmng jarang sgt2 makan kat luar :-D. tp slalu gak malas and masak benda2 yg sgt lah sempoinya, hehehe

MM,
hahaha...I slalu bila ada benda baru in the kitchen, semangat rajin nak masak tu timbul sekejap. lepas seminggu, hilang lah dia :-)

Nina,
:-)

Maziah,
Poor you guys but like you said, ada hikmah nya jugak kan. Dapat jugak you and Maryam merasa jalan2 melbourne :-). Kalau your hubby ada sama, sure lagi lah seronoknya kan :-)

H O N E Y said...

Kak Mynn,

I fall in love dengan your red chili ceramic jar tu! uh uh uh