Monday 12 September 2011

The first rose

I got a call from school tengah hari tadi to pick Miss 7 up sebab she was quite sick.

She woke up pagi tadi complaining of sore throat and a bit of a cough but I told her to go to school still. But I told her kalau makin teruk, just let the receptionist know and she would give me a call.

Even the receptionist pun kata yang Miss 7 doesn’t look like her normally cheery, bubbly, talkative self, hehehe.

And she wasn’t even interested in food which for her is very abnormal lah, hikhikhik.

Nasib baik Mum dia jenis duduk rumah goyang kaki Winking smile, so bolehlah drop everything and be there straight away to pick her up kan. And there’s no hassle for her to stay at home tomorrow to recuperate sebab I’ll be here too.

So, malam ni for dinner, I masak 3 jenis dinner. I made chicken soup with noodles for Miss 7 (kesian kat orang demam kan so tu yang buat chicken soup for her). While we 3 had pasta. But I made macaroni bake for Miss 12 while The Other Half and I had the normal creamy fettucine bolognese.

Memang terasa macam fusion chef lah tadi, muahahahaha….

But before I tayang gambar our dinner, let me tayang gambar my first rose yang dah bloom finally.

IMG_2165

IMG_2169

It’s the peach coloured rose yang mekar dulu.

Diikuti dengan the burgundy coloured rose.

IMG_2171

IMG_2175

But the aphids giler2 penuh kat all the rose bushes. Kerja I hari2 lepas hantar The Little Misses to school is to sembur them with aphids spray. Hari2 sembur but hari2 still ada lagi.

And ini pulak our pasta dinner.

IMG_2203

Macaroni cheesy bake.

IMG_2212

Creamy fettucine bolognaise.

22 comments:

kasihredha said...

cantikkkk...suka
suka rose dan ada juga tanam sepokok dua tapi bagaikan hidup segan mati tak mau...sesekali je bunga.

Pasta pun suka juga. Sedapnya..memang suka :))

semoga miss 7 cepat sembuh.

penDragon said...

Kesian Miss 7....get well soon ya dear!! Dh keluar bunga rose. Makin berseri la laman akak nnti!

amylia said...

cantiknya roses tu....

blu4sky said...

poor zahra..hope she is getting better soon..

my aisyah pun selalu kalau demam biasa she still bedal everything but if she is not eating that means she is really sick..

rainoserez said...

kesian miss7.. tak sihat sehari dua ni agak2 bleh mengecil ker? hehee.. just joking ;)
rose tu yg u tanam sndiri ker? cantik laa..
the foods.. owhhh.. baru lps diner pon terasa lpr balik!

Hanie Ly said...

Aww cian Miss 7...! Hope she will recover soon...! dunno about down there tapi kat sini jerebu... my baby pun tak berapa sihat... dalam 10 babies yg beraya kat umah, 8 mesti flu...can u imagine dat kak..?

azieazah said...

Tak sabar nak tengok roses tu kembang mekar. Nak cium bau wangi dia, bleh? hehehe

lemongrass said...

Kak kasih,
I ni sbb previous owner dah tanam kan the roses, we all tinggal continue to look after them aje. Kalau we all yg kena tanam, memang tak lah, hehehe.

Pendragon,
Hopefully, makin cantik lah laman I kan and makin wangi lah my living rooms dgn cut roses :-).

Harsa,
colourful roses ni memang cantik :-)

Blu4sky,
tu lah kan, budak yg suka makan ni bila diaorang tak nak makan, memang maknanya sakit betul lah tu, hehehe.

Raino,
kalau sehari dua ni kurang makan, maybe adalah kot perut dia mengecut sikit. Tapi lepas tu, sure dia akan bantai makan beria2 balik, hahaha.

Haniey Ly,
Kat sini tgh a change of season fr Winter to Spring and memang ramai yg sakit. And then bila pergi open houses, surenya lah akan dpt germs yg berkeliaran tu.

lemongrass said...

Kak Azie,
Kalau boleh scratch and smell the screen, kan ke best, hehehe.

sHieRa cAkAp said...

Salam Kak Muynn, Cantiknya yg kaler peach tu.. Aduh tak sabar nk tgu die kembang.. Poor Miss 7.. Cepat2 sembuh ok...

fqa said...

hai auntie..
bleh la ajar or buat tutorial nak amik gambar guna macro lens tu..tgh verangan nak ader satu like yours..hehehehehehe

siti.fizzie.fizz said...

Ohh, suspense saja baca tajuk. I read 'the first rose' and 'miss 7'. Ingat she had a secret admirer, hehe. Your girls look so grown-up now! You must be really 'waiting' for them to bercinta, heheheh

Zaitun said...

Kalau tengok roses tak ada kata yang diucapkan selain...cantiknya...

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

wah cantiknya all the roses..
sis memang pandai bercucuk tanam, masak.. Org kata tangan sejuuukkk

Btw sis pakai camera apa ye?

Lisa Ho said...

wishing your daughter 'get well soon'
as for aphids problem... I use concentrated Confidor, 6 drops: 1 litre.

PUTUBAMBU said...

subhanallah...!
cantiknya peach rose you tu LG..
suka le kita tgk..

dan baked macaroni you tu
sgt sedap di mataku okay..

dan bolognese tu..

tidakkkkkkkkk..!!
naperlah you duduk jauh sangat?
moh le balik sini..buat open house..

PUTUBAMBU said...

semoga Zara cepat sembuh ye..
lupa pulak nak cakap tadi

Rozita said...

Cantiknya roses tuu...
Sedapnya mac cheese tuu...

Ayu said...

huhu...cantik rose bud tu.tp cantik lg 2 org anak dara yg galak panjat tangga nak petik mandrin with baju kurung tu.nsb baik tak jatuh.hehehe...

lemongrass said...

Shiera,
Skrg ni hari2 I belek the roses nak tengok sape yg kembang dulu, hehehe.

Feeqa,
I pun tak tau mcm mana nak mabik gamabr guna macro lens ni sbb kdg2 ok, kdg2 tak ok langsung. Tapi I slalu jenguk this website cari tips http://www.digital-photography-school.com/.

siti,
Hahahaha....kalau kecik2 tu dah ada secret admirer, memang nak kena sembur dgn I ;-). Nasib baik lah so far, takde sape yg terberkenan kat anak2 I ni, lega we all.

Kak Zai,
Tak sabar nak tunggu banyak2 yg kembang so boleh I letak kat blog :-)

KucingMalaysia,
I guna Canon EOS1000D aje but I guna macro lens for the flower shots. I suka tanam plants but kureng sikit part jaga ni

Lisa,
I rotate between the eco friendly pest spray and the not so eco friendly ones :-). Last time we used natrasoap and it worked but we had to spray daily for a week+. Might give confidor a try, thanks for the tips :-).

Putu,
Kalau I buat open house kat Msia, sure orang suruh I masak western aje kan instead of rendang n nasi impit n kuah kacang, hehehe.
Thanks for the doa :-).

Rozita,
roses to memang sgt cantik esp yg burgundy tu, tak sabar nak tunggu dia kembang!

Ayu,
Kat Msia pun orang tak panjat tangga pakai baju kurung kan, hahaha.

SJB aka SUELYN J-B. said...

Cantik nya color bunga rose tu.

lemongrass said...

Sue,
I like the peach colour too :-)