Monday 4 January 2010

Navy blue shorts but maroon skirt

Another inspection come and gone. Berkemas 1 hari for a 10-minute inspection aje, macam tak berbaloi aje pulak berkemas lebih2 ni, hehehe. As soon as the agent left, The Little Misses terus masuk bilik diaorang and took out their lego box and start spreading all the lego pieces around. Kira memang macam rupa tongkang pecah lah bilik diaorang tadi, hehehe. Nasib baik they were so patient and waited until the inspection’s done bofre making the mess :-). Mana tak patient nya, diaorang takut Mummy mengamuk sebab sepah2kan rumah yang telah di kemas kan dengan telitinya ;-).

Tadi I pergi ke the uniform shop to buy The Little Misses school t-shirts with the school logo on. Masa kat uniform shop tu lah baru I tau yang I’ve bought the wrong colour hats and skirts for The Little Misses, hehehe. Macam mana lah tak confuse kan… Their new school ni pakai top/t shirt kaler light blue and boleh di pakai dengan either shorts, skirts/skorts or long pants. Shorts and long pants kaler navy blue so I pun assumed lah yang the skirt will be navy blue too and the hat will either be navy blue or light blue like the top kan. But betapa lah jauh nya I tersilap! Rupa2nya kaler the skirt/skorts and the hat is maroon!!! Wehehehehe…. Sekolah kat sini memang macam tu, a bit pelik and colorful the uniforms :-). Hari tu masa I beli was on Saturday so sekolah tak bukak for us to call them to ask about their colours tu yang main beli aje, kan dah silap, hehehe! Takpe, esok boleh pergi balik to Big W to exchange the stuff. I know sekolah bukak lambat lagi tapi I lagi suka siapkan everything awal2 so tak lah kelam kabut towards the end nanti kan.

Oh ye, before I lupa, masa sampai2 aje kat rumah from the airport hari tu, I memberanikan diri menimbang berat I. The Other Half tak berani at first tapi setelah I berjanji tak kan ejek dia or make a big deal about his weight, dia pun timbang lah jugak :-) (nakal kan I ni, hehehe). And seperti yang telah di sangka, I gained about 2kg balik bercuti 3 minggu lebih kat M’sia. Orang kalau boleh nak lah lose at least 500g/week, I pulak pergi gained 500g/week masa kat Malaysia! Nak naik sikit nya senang ke, nak turun susah gilers…. Takpe, still hasn’t reached 50kg yet so I’m a bit happy about that(ayat skema nak menenangkan perasaan and nak meniupkan semangat nak kurus balik, hikhikhik).

Tapi kalau tiap2 malam makan fattening food pun tak guna jugak lah kan berazam nak kurus, especially our food yang selalunya covered dengan cheese :-). Tapi malam ni I tak masak cheesy stuff tapi still Western. I said to The Other Half tadi, “hey, let’s put a bet on who’s going to ask for a rice dinner first. See who can last the longest without rice and curry :-).” The Other Half pun said OK. But then I said to him, as long as I can cook noodles I dont’ mind. Dia kata tak aci lah macam tu sebab dia tak suka noodles while I can live on noodles hari2, hehehe. Sama aje rice dengan noodles tu for him, both asians, hehehe… Kenalah I suruh my brains bekerja keras sikit untuk come up with nice Western recipes for the next 7-10 days macam tu kan to win the bet, hehehe. But then bila I tanya The Other Half, “what about maki sushi? do you consider that to be a rice dinner?” Jawapan dia, “hmmm..maybe not because we don’t eat it like we eat rice and curry.” Banyak betul excuses dia, hehehe…

Anyway, our dinner tonite was bangers and mash (or sausages and mash in plain English) and makan dengan a few sides.

DSCF7795

I masak chicken sausages, BBQ sausages and chipolata sausages tapi sikit2 lah. Then makan dengan mashed potato, garlic bread, caramelised onion, lettuce and corn. The ‘gravy’ for the mash is honey,mustard and garlic.

Esok nak masak apa ye?

19 comments:

mami said...

Salam, apa kata besok masak kari ayam cicah dengan roti..aci tak tu?..takde nasik kan..hehehe..

Ayu said...

salam k.min...huhu...ingat jd org pertama yg komen rupanya jd hat 2nd.takpela...janji leh komen.hehehe...

huhu...nmpk simple ur menu tp sedap! kdg2 ayu t'tnya s'diri,akak leh kenyang ek mkn mcm tu je.yela...perut org melayu kan lain skit.tp bila diingat blk yg akak dah lama biasa mkn camni so takde apa la yg nak dipelikkan.hehehe....

My Life My World said...

LG, boleh tak nak tengok TheLittle Misses bila pakai uniform nanti. Teringin nak tengpk school uniform kat sana?

T said...

Hi LG,
Buatlah Ratatouille or Caprese Salad since sekarang kan summer kat sana. Yummy...

Sriyana said...

Tahniah LG dah 2 thn blogging ye. tapi blog LG mmg bestlah sebab tu ramai je yang singgah hari2.

kita suka tengok ur family and your cook =)

Rusniza Mohd Nor said...

sempoi je tengok dinner akak...kalau saya tu da kena upgrade ngan nasi berlauk jugak tu..nnt kang kena komen lak..hehe..kak nak belajar wat sushi la..beli 7dolar tu dpt 6 jer..x puas makan..

Unknown said...

LG,
Happy 2nd Birthday to your blog! Kalau ada masa, tiap2 hari masuk your blog, cuma kadang2 tak sempat nak tinggal comment. Suka baca your celoteh. Anyway, I tak nampak pun yg badan you gemuk. Kurus jer!

Nak tanya, chipolata sausage tu macam mana rasanya? Tak pernah jumpa sausage macam tu. Selalu dok beli cheese sausage, my favourite. Kat Perth memang senang nak dapatkan halal sausage ke? Beef schnitzel tu rasanya macam nugget ke?

-An

mummy irfan said...

salam kak LG,
heppy 2nd birthday to your blog..
kita suka sgt tgk gambar food dlm blog akak ni..nampak simple je.bleh la sy tiru.kes mls nak masak nih.hehehe...
nak tanya caner buat mash potato yg cantik mcm akak buat tuh?

TK said...

salam..nape nak kurus lagi..u are already slim la kak..The food looks so good!

Cikpid said...

wah..congratulation on harijadi ke 2 blog ni

akak x nmpk gumuk pon..so, naik 2 kg x nmpk sgt :)

Mia's Mom said...

Salam LG :-D

Legakan dah lepas inspection. Mine will be tomorrow. I am glad that you can exchange the hats and skirts to the right color.

Wa... chipotle sausage? Hmmm... I'll try to see if I can get some today - terliur dibuatnya.

So, it's summer over there. Kat sini sedang winter - a very wintry winter, a temperature of -6. Makes me feel like hibernating until spring. And makes me wonder why I chose this place in the first place. Enjoy your summer and my love to your beautiful, beautiful Little Misses :-D

Unknown said...

salaam.

Kak LG, boleh tolong bagi pendapat tentang berdasarkan pengalaman akak yg rajin memasak dan tinggal diluar Malizie?

terima kasih.

Unknown said...

sorry,
tentang memilih keju.

ain said...

min...klu u gain 5kg pun x de hal lah. u mmg kurus, infact kurus sgt kot!!! u should gain a bit!!!

nj said...

LG...
Happy 2nd blogday!! Keep on writing and sharing your wonderful and entertaining stories...

lemongrass said...

Mami,
I boleh mkn kari ayam cicah roti tp nanti Mat Saleh perasan Indian tu sure tensen sbb dia mesti nak nasi dgn kari,hahaha...

Ayu,
I ni kan malas nak masak so I lagi sanggup menyesuaikan tekak dgn makanan Mat Saleh ni dr kena masak 2-3 jenis, hahaha... Nasib baik lah memang dr kecik dulu pun I tak suka sgt makan nasi hari2 so tu yg ok aje perut :-)

Kak Acik,
Finally baru lengkap set baju diaorang hari ni so bolehlah I buat tayangan preview mlm ni :-)

T,
You know what, I tak pernah buat ratatouille and Caprese salad tu, I tak tau lah kenapa. One day I kena buat jugak lah, hehehe

Mommy Lily,
thank you :-). Sekejap aje dah 2 tahun kan, hehehe

Rus,
Kalau dah seminggu dua tak makan nasi, I mencari jugak nasi nanti and melantak lepas tu mcm dah sebulan tak jumpa, hehehe.
I belajar buat sushi pun sbb tu lah, mahal sgt nak beli and my kids n hubby suka sgt2. Once dah boleh buat, tak lah susah mana actually, hehehe

An,
I aje yg perasan I ni dah gemuk sbb sebelum ni lagi kurus kan, hehehe.
I tak tau rasa the real authentic chipolata sausages mcm mana sbb tak halal kan. But yg I beli ni chipolata sausage yg halal, so probably rasa dia lain kot dr yg non halal authentic version,hehehe. Rasa dia lebih kurang aje rasa BBQ sausage tu tp a bit spicier kot and saiz dia bigger lagi.
Kat Perth ni memang senang nak dpt mcm2 jenis sausages yg halal, Alhamdulillah sgt2....
Scnitzel ni kiranya sekeping daging nipis di crumb kan so probably kot rasa mcm nugget.

Mummy Irfan,
I pun malas masak tu yg memang semua food I sempoi aje, hehehe.
Mashed potato tu my hubby yg buat, dia letak butter, milk, salt and pepper. Klu nak lagi sedap, boleh letak cream gantikan dgn susu, lagi lemak rasa dia nanti :-).

Teika Kawashi,
I rasa dah gemuk sbb sebelum pergi M'sia, mmng tak seberat sekarang so rasa lah dah sendat sikit bila pakai jeans tu, hehehe

CikPid,
I kalau naik berat badan, kat area yg I n hubby aje yg nmpak and then kat pipi, wehehehe

Mia's Mom,
Memang lega bia dah habis inspection ni, rasa mcm boleh sepah2 balik the house, hehehe. How did yours go?
Our Winter kat Perth memang tak pernah and tak kan sesejuk -6, selalunya sgt2 lah mild. Sometimes nak jugak I rasa winter yg sgt2 sejuk ni :-)

Frida,
Dulu kat OZ ni memang susah nak cari cheese yg halal but nowadays amatlah senangnya. Sebab banyak cheese yang dah ada cop halal from AFIC (Australian Federation of Islamic Council) and also banyak cheese yang memang khas cater untuk vegetarians. Dia akan tulis kat ingredients dia 'non animal rennet'. But whatever it is, memang kena baca ingredients lah everytime you nak beli cheese :-)

Kak Ain,
I kalau gain 5 kg, I akan terasa sgt2 yg I dah gemuk sbb memang akan sendat lah all my jeans and pants, hehehe...

Noorma,
thank you :-)

Mia's Mom said...

Salam LG :-D

Come here during winter then! Just make sure you are fully wrapped! BTW, my inspection will be tomorrow. Since dah kemaskan everything, I curfewkan my husband from coming to the kitchen!:-D. Dia suka masak, which is OK, yang tak OKnya rupa dapur lepas dia masak - macam dilanggar garuda (kut la burung ni wujud)!!!

Yours Truly said...

So cute the school uniform!

lemongrass said...

Mia's Mom,
Before we go there during Winter, rasanya better prepare first by going to Canberra or the Blue Mountain kat NSW utk main salji, hehehe. kalau dah tahan sejuk kat situ, baru lah boleh tahan UK's Winter kan :-D.
Your hubby pun mcm my hubby lah ye lepas masuk dapur, 1 dapur tunggang terbalik. Mata I pun tak larat tengok, hehehe

Yours truly,

Cute kan :-)