Saturday 9 January 2010

10 days without curry and rice and still going strong :-D

Dah 10 malam tak nampak bayang nasi but The Other Half masih lagi bertahan… Bila lah agaknya dia nak capitulate and start begging for me to cook rice and curry ye? Waduh waduh, susah jugak ye bila Mamak celup ni sikit pun tak hingat nak makan kari nya, hehehehe… I am happy sebab semalam dah dapat makan mee so tak lah I monyok aje :-).

Our dinner last nite was mee goreng and spring rolls and tonite pulak was oven roasted lamb chops and potatoes. Memang takde sebutir nasi pun yang sentuh pinggan we all, hahahaha.

DSCF7862

DSCF7863

Don’t get me wrong, we all tak makan nasi ni bukan sebab nak berdiet ye. We all tak makan nasi sebab masa kat M’sia hari tu dah makan nasi hari2. I still eat rice masa tengah berdiet cuma the amount aje yang I kurang kan or the type of rice yang I tukar. Instead of makan jasmine rice, we all tukar ke basmathi or ke brown rice. If you makan brown rice, memang you wont want to eat it a lot sebab for me, the taste tak lah sedap sangat so selera makan tu dengan sendirinya akan jadi kurang, hehehe…

Anyway, I’m so happy today sebab I finally can see the light when it comes to DSLR photography. Tadi I attended a whole day course titled “DSLR photography for beginners: the basics”. I know I really needed the basics! And esok we are going to go to Freo for the practical session which would be interesting and fun I think. Yang buatkan I happy sangat2 sebab I’m finally able to understand the terminologies that are in the user manual. Kalau sebelum ni, bila I baca manual, macam baca novel in Italian, I can understand a bit of it but most would just go straight over my head. Memang tak paham the jargons they use in photography. But now I can understand them which makes life a bit easier :-). Selama2 ni bila I guna DSLR, I would only use the full auto mode aje sebab I had no idea what anything was, hehehe. Hopefully esok during the practical session, I can start using all or at least some of the buttons and the functions on the DSLR lah. Baru lah berbaloi kan beli DSLR ni :-D. But I also know that I still have a very very long way to go… So don’t expect my photos to suddenly be awesome looking and mouth watering lah ye ;-).

15 comments:

zarin said...

babe!u guna full auto mode pun dah buat i drool over ur dinner haha..
i pun tgh dok intai2 jugak bila ada course mcm gini sbb baru lah berbaloi baloi beli DSLR ni :P

Ace said...

Wow! Bestnya.. all the best to you, ya!

lemongrass said...

Zarin,
nanti kalau I dah terer guna my DSLR, hari2 lah you kena lap your keyboard mcm ni kan, hahahaha

An,
memang best sbb finally I can understand a bit what all those photographers are talking about, hehehe

My Life My World said...

Salam LG, harus gambar selepas ini adalah cantik kan. Tak sabar akak nak tengok antara U and TOH sapa yang kalah dulu ... ngeh ngeh ngeh :)

PatinPasta said...

LG,

Wah2! Nanti makin mengancam la gambo2 food kat sini. Waduh2! :D

*Dok tunggu sapa menang bet nih! :D

geez said...

Kak LG, saya bleh tahan tanpa curry berbulan2 atau bertahun tp tanpa nasi xpernah lg...hehehe... Gudluck ye utk pertaruhan tu.:)

Ayu said...

salam k.min...masih tak ngaku kalah ye? hehehe...tp pd ayu la,klu dah dpt mkn mee pun dah ok kan.sbb ayu pun slalu rasa jemu mkn nasi.mee ni tak muak sgt.

Ayu said...
This comment has been removed by the author.
Ayu said...

nak jwb soalan akak utk n3 lps.roti charcoal tu ayu beli kat amcorp mall.dia buat dlm byk jenis.rasanya dlm bentuk cake pun dia ada buat.kat blog auntie yochana klu ak silap ayu,dia ada resepi guna bamboo charcoal ni

Zaila Mohamad said...

OMG, roasted lamb, i like it..tapi tak pernah taruk lemon macam tu (is it a lemon??)

nj said...

LG...sedapnya dinner u ... Norma tak pernah buat...asyik dgn ayam je...

ainrahman said...

hmm ader pon n3..selalu jd silent reader je..tp semlm bila bukak x der n3 baru ...huhuhu...suke tgk gambar dinner kak LG..untuk inspirasi..heheh

Mia's Mom said...

Salam LG :-D

Have Fun at your practical session! And Happy exploring the world of DSLR photography! :-D

lemongrass said...

Kak Acik,
Tadi Hubby dah mintak nasi sebab dia kata, bukannya dia nak nasi sgt tapi dia nak kari! Pastu I said to him, kalau I buat Naan makan dgn kari ok tak. Dia terus setuju semata2 tak nak kalah lagi, hehehe..

Aida,
Kalau I rajin guna DSLR ambik gmbr food, maybe makin mengancam lagi lah kot ;-). Kalau I malas and just guna camera biasa, macam tu aje lah gamabr nya, hehehe

Geez,
My hubby pulak boleh tahan tanpa nasi berbulan2 tapi dia tak boleh tahan tanpa kari seminggu! hahaha

Ayu,
mana boleh ngaku kalah lagi you. I pun kan mcm you, asalkan boleh makan mee, I dah happy :-).

Zaila,
I slalunya cut the lemon in half aje klu roast lamb tp semalam saje je slice it thinly :-).

Noorma,
We all pun jarang makan lamb ni, selalunya ayam aje yang di buat roast :-).

Ain,
I seminggu sekali rehat buat entry sebab selalunya dah penat tak tau nak cerita pasal apa, hehehe

Mia's mom,
I had a blast today photographing everything and anything. Nasib baik pakai digital so tak lah seriau nak cuci films berlambak2 :-).

che zaid said...

Haiiiii..lamanya I x comment tp wah gud 4 u sebab attend course photography lg...I pun teringin and now I hv DSLR wif me tp x reti pakai...u can see kt blog I the pic taken using DSLR..so not pro..bawah amatur lg kot..hope u can give me the tips etc..I fail jugak dgn jargon2 nya itu..yg I tau..if nak gambar crispy for outdoor pakai low ISO and inbuilding pakai high ISO..so far menurut mata I ok la....tp i need to know pasal white balancing and shutter and tah hapa2 lagi..sila beri tunjuk ajar...tq