Sunday 24 February 2013

Two of my favourite food, pasta and chips

Last nite The Other Half asked for cheese muffins for dinner sebab dia kata dah lama I tak buat cheese muffins.

Kalau dah lama I tak buat tu, maknanya I tak berapa gemar nak makan tu sebab I jaaaarang buat, hehehe.

But since dia cakap dah laaaaaama tak makan so I buatkan lah jugak his favourite cheese muffins itu.

And they had the muffins with frankfurts for dinner.

But since I tak berapa gemar that cheese muffins, I made some pasta for me.

But I buat baaaanyak gilers so I could have it for lunch today and The Other Half can have ot for his lunch esok.

Jimat masa kamu, tak payah masak dua tiga kali!

Hahahaha….

The pasta I made.

Just olive oil, garlic, fresh tomatoes, sundried tomatoes in oil, leftover roast chicken from the other day, fresh basil leaves and loads of dried chilli flakes.

IMG_3973

I could eat the whole pan of this pasta sebab I looooooove this kind of sempoi pasta.

IMG_3980

And I used angel hair pasta sebab I sorang aje yang suka sangat kat angel hair pasta ni…

Yang lain tu prefers other types of pasta…

Nasib baik lah kan dried pasta of so many different shapes ni senang nak jumpa kat kedai.

IMG_3983

Happy tekak and tummy I sebab tak dipaksa makan cheesy muffins, hehehehe….

And then tonite I made crumbed lamb chops with oven-baked chips and salad.

This is how I make my salad.

Basically, with any salad, you can put anything you want in the combo.

You dont even have to add salad/lettuce leaves if you dont like them and it’s still considered a salad Smile.

One of the salads yang I selalu buat is beans salad which has canned mixed beans, diced capsicum and diced kacang panjang in canola oil+cuka+cumin powder+sugar dressing.

Tonite’s salad is a simple salad of mixed lettuce leaves, sliced raw carrots, sliced fuji apple, diced fresh tomato, roast almond, basil leaves and feta cheese.

Then I buat dressing which is extra virgin olive oil, balsamic vinegar, honey and mustard.

And bila nak makan, baru I tuang the dressing on the salad so it doesnt go soggy.

If you want to use bought dressing pun ok aje, takde hal.

IMG_3988

If you all perasan, my salad and my cooking tak pernah letak olives in any shape or form sebab I tak lalu makan olives ni.

The pickled olives smell reminds me of something which makes me want to gag everytime I terhidu, hehehe.

The Other Half eats olives but he said there’s no point buying them sebab dia sorang aje yang makan and bukan makan hari2 pun.

The girls I rasa memang tak lalu nak makan olives sebab I tak pernah introduced them to olives kan.

So, our dinner tonite.

IMG_3992

IMG_3998

Mayo and chilli sauce for the chips.

IMG_3993

IMG_4001

Walaupun pinggan I penuh dgn salad, it deosn’t hide the fact that it was also penuh dengan chips!

hahahahaha……

14 comments:

penDragon said...

I prefer salad dressing yg buat sendiri sbb boleh bereksperimen rasa dia ikut kreativiti!

ibh_sue said...

Mn cheesy muffinnya kak. He3. Suka tgk org mkn salad n suka jg salad. Tp hb tekak melayu. Kompem dia x suka salad. Huhuhuuu

susumanis said...

salam LG, kita da copy resepi simple pasta, mcm kena je gan slera kita gakk, jazakallah khairan khathira ya

Cat-from-Sydney said...

Aunty LG,
But we loooove chesse muffin....tambah pulak corn in it...sedap! Mama learned how to make them in an office canteen in Wellington, New Zealand. Pasta sempoi tu pun suka juga....adoi! Laparlah pulak dah larut malam ni. purrr...meow!

norhidana said...

mana cheese muffin nyer kak? mentang2 dia tak minat asik letak makanan yg dia suke je heheheh...

NenetPenne (NP) said...

saya suka pasta dan saya suka saladss... lagi byk sayur lagi best...

but sometimes kalau i masak pasta mcm u masak to for fren, i dont think depa nak makan daun basil tu... some people tak sama tekak dgn kita so kalau bawak pi, depa tak makan sedangkan kita ni penatlah masak taruk bahan mcm2..last2 depa kuis, pastu lagi sedih bila tengok sayur2 tu dalam tong sampah...

Aida Salleh said...

sis mana muffin tu? nak tengokkkkk....hehhehee...i pun suuuuuka makan pasta...suka sangat sangat...makan kosong pun boleh...hehehehe...

Kniedaz said...

saya kurang minat salad tapi bila tengok salad LG ni macam teringin nak makan salad pulak..pasta tu pun favourite saya...yum yum

Mulan said...

oohhh... i like all esp if u yg masak laaahh...

i geram kalo pi cold storage in kl.. rasa macam kat oversea.. macam2 dressings ada.. macam2 ada.. tapi kan takkan la i nak hangkut semua tu balik tganu ni.. tapi sangat geram.. here bahan dapor sangat limited.. tu yg terkadang terpaksa buat sendiri..

lemongrass said...

Pendragon,
memang betul tu, yg buat sendiri lagi sedap. Tapi salad dressing skrg dah mcm2 jenis yg dijual kan, memang rambang mata klu pergi kedai :-)

Sue,
cheesy muffins tak fofular dimata I tu yg takde gambar, hahaha.
Orang melayu makan salad dgn nasi ayam and nasi kerabu:-)

Susumanis,
Salam. Ambik aje, recipe yg sempoi2 aje tu pun :-)

Angelina,
Jauh sungguh your Mum merantau to belajar make cheesy corn muffins, sure rasa dia sedap sgt2! :-).

Dana,
hahahaha...cheesy muffins jadi anak tiri :-)

Net,
I pun klu balik Msia, masak pasta, I akan masak yg orang biasa mkn mcm bolognese atau yg creamy version tu sbb takut tak kena dek tekak orang lain kan.

Aida,
cheesy muffins I tak pandang, hahaha....
Pasta ni makanan versatile yg sedap :-)

Kniedaz,
I klu salad yg daun aje, kdg2 jemu gak nak makan. Tu yg campur mcm2 so selera nak makan sayur tu naik :-)

Mulan,
tu yg kalau you pergi KL, stock up on lots of things ye sbb susah nak dpt kat Kerteh tu.
At least, jumpa jugak lah kan kat KL tu, hehehe

Reen Tart Nenas said...

wow. nak try la make pasta with kak LG nyer recipe tu :)

Reen Tart Nenas said...

wow. nak try la make pasta with kak LG nyer recipe tu :)

lemongrass said...

Reen,
pasta I ni senang sgt2 nak buat. I kan suka benda2 yg sempoi ni, hehehe

Farah said...

the crumbled lamb chop looks yummyyyyy!! omg your kids are luckyy :)