Monday 16 April 2012

The first thing I baked in it

The roast lamb tu wasn’t the first thing I cooked in the replacement oven.

Pizza was the first thing I made in that oven.

After 2 weeks tak masak pizza, The Other Half dah dapat withdrawal symptoms, hahahaha.

So I made pizza which made everyone happy, heeeeee…

And I wanted to use the marble pastry board that I bought.

IMG_7189

I love it!!!!

Sangat lah ngam pulak tu dengan my marble rolling pin yang dah 10 tahun I guna. Macam pinang dibelah dua aje!

Hikhikhikhik…

It makes rolling the pizza dough so easy.

Sebelum2 ni I I was using the dining table to roll out dough. Then, we bought a new dining table which is off limit to anything being rolled on it, heeee…

I had to use this silicon chopping board to roll dough after that. It was ok, but it just didn’t have that oomph Smile.

Bila guna marble on marble, fullamak! Mantop! Smile with tongue out

IMG_7194

I made spicy sausage pizza for me, seafood pizza for The Other Half and poloni pizza for the girls.

Punyalah banyak pizza! Saje je nak bagi the oven kerja keras, hahaha.

IMG_7199

IMG_7206

I only had squid and prawns so it ajelah yang I guna on the seafood pizza.

Sangat lah sedapnya dapat makan pizza after 2 weeks thinking about it…

(Melodramatic betul I ni kan, hahahaha.)

P/S I have updated the entry on poached pear in choc pudding tu with the recipe. Do try it ye. Kalau nak lagi sedap, boleh makan dengan vanilla ice cream but I like it plain like that.

15 comments:

kasihredha said...

tak sia2 beli marble pastry board tu kan.
Akak ingat pengantin je bagai pinang di belah dua..hihi
Agaknya kena kedua2 marble baru ngam kan :)

zuraidapenang said...

fuuhhhh !!!akak ni mcm leh bukak kedai pizza je kan.....sedap pulak nengok pizza udang dgn sotong tu....

ibh_sue said...

Oh! Cantik kak. Mable lagi. Tetiba pulak teringin nak mkn pizza jg bila tgk pizza akk tu. :))

penDragon said...

Berbaloi-baloi akak beli marble pastry board tu. Nampaknya everyone dh lama sgt x mkn pizza!

Chik Mimi said...

Min nak rcp pizza base tu nampak besttt sgt hehehe

Amak Kongsi said...

kak LG, pastry board tu brp saiz ukuran dia?

Watierman said...

Assalam Dik Min...cemburu pulak Akak nengok gadget baru tu semua.....sangat cantik menarik...tertarik....pluss the replacement oven....lagi jelous....bill electric kat malaysia yang tak tahan tariffnya....kalau the usage tu macam kat OZ.Anyway Dik...cemburu Akak tak memudaratkan...Love the pizza...yummy!

Miss Cool said...

Kak LG sejak bila ada syndrome terrlebih rajin sampai 3 pizza sekali bakar ni.

norhidana said...

perkh akak... terliur giles
dhla lama tak mkn pizza nih... dhla bt sndiri nipis je crust dia... aduhla msti heaven sgt rasanyer...

Unknown said...

salam kak

i read your entry from maikorner's link.i read her post and at the end of the comments ada links to your entries so i clicked them.if you dont mind sharing how did you do the link kak? i tried a few times on a few blogs but it didnt work.

maybe you can have a post on the tutorial?

tqia

lya

lemongrass said...

Kak Kasih,
hahahaha...segala benda boleh nak dijadikan pinang dibelah dua ;-P.
Tapi memang ngam betul marble n marble tu, cuma kalau tergolek atas kaki yg baru merana sgt2 I nanti :-)

Zuraida,
I memang boleh kata setiap minggu bukak kedai pizza kat rumah ni, hahaha

Sue,
Dah lama I mengidam nak marble board ni and baru skrg dpt yg murah, hehehe

Pendragon,
I nak tunggu semangat membuat pastry datang, baru lah best golek2 atas marble board tu kan, heeee

Chik Mimi,
I think I pernah letak recipe pizza tu dulu, cari lah eh :-)

Kay,
Marble dia about 35cmX35cm. Big enough utk golek2 pizza doh :-)

Kak Watie,
Wassalam. Bil electric kat sini pun tinggi tapi sbb dah 1 family suka makan benda2 yg di masak guna oven, terpaksalah redho aje. Pastu dah ada oven baru, 'terpaksa' lah guna kan, hehehe

Shahlin,
I mmgn slalu terlebih rajin, muahahaa :-P

Dana,
I suka pizza crust nipis, hubby suka pizza crust gebu. Tu yg kdg2 kena buat 3 mcm pizza nak cater utk taste semua orang :-)

Nurul Dahlya,
Salam. I tak buat apa2. I pun masa first time nampak that link at some people's blogs, I terkejut jugak sbb I tak tukar setting apa2 pun. So I tak tau mcm mana that link boleh timbul. So, memang I tak boleh tolong you re that issue, sorry ye.
What I know, I dah bertahun guna Windows Live Writer utk write my blog. Maybe itu kot yg buatkan the link appears.

eda said...

kak LG ~ murah erk cheese kat sana ?
mcm mewah jee cheese tu kat pizza hehe ~~

LemOn said...

hyeee aunty. my name is ain, and i am 19 years old. i looove cooking and baking and i loove to see all the foods in your blogs. oohhh tempting, i likeee. i really want to know how you make your pizza crust/base? i tried before but it was like too hard? can you please share with me one of your recipes? :)

lemongrass said...

Eda,
cheese kat sini ada yg murah and ada yg mahal and bermacam2 jenis pulak tu so tu yg seronok buat anything cheesy ni :-)

Lemon,
Hi! Thanks for reading my blog. I have already done a post specially on how I make my pizza bases. Hope you enjoy reading it :-)

LemOn said...

I do enjoy them, thank you :)