Tuesday 20 July 2010

Hair, hair…gorgeous luscious hair?

A lot of people have asked how I look after Miss 6’s curly locks. I used to ‘look’ after it well because her hair was quite lush and very curly. But now, for a few months, there’s something horribly wrong with her hair. It breaks easily! So, bila I wash and condition her hair or brush her hair, punyalah banyak rambut dia yang got tangled in between my fingers and in the brush. It is really sad to see it. Maybe, it’s not much at all but with her hair being long, nampak macam banyak sangat2 lah kan. And she’s only a kid, so tak patutlah lah for her to lose so much hair yet. Takut pulak, tetiba dia jadi botak like Daddy one day, hehehehe…. Uish, jauhkan lah kan…..

So, I am changing the way I’m taking care of her hair now to stop the breakage. I’m not going to overdo it.

I used to use just Pears which is so cheap or Palmolive Macadamia shampoo and conditioner on her and it worked quite well on her hair. Tak banyak yang gugur and didn’t disturb her curls. But then I tukar guna Sunsilk and Pantene for dry/damaged hair when her hair started getting a bit dry (probably from the weather or the swimming pool or too much hair washing). I thought bila guna shampoo khas untuk hair damage, her hair will get better lah kan. But I think, it’s not doing much good on her hair because it looks like it’s drying her hair more. Lagi banyak hair damage ada lah I rasa! Probably, it’s too harsh on her hair.

And I also used to use hair brush for her hair which suited her curls. But I think I might have used it passed its ‘used by’ date kot sebab the hairbrush looks really worn out and might have contributed to the hair loss (by pulling the hair masa I brush it and not massaging her scalp).

And for a few years, I’ve been using Pantene leave-in conditioner for her hair every time lepas dia mandi while her hair is still damp. It’s been quite good sebab it helps reduce the tangles so senang lah sikit I nak brush her hair. But it doesn’t help kalau I letak masa hair dia kering, it just makes it so frizzy and ala2 afro aje. But it’s got so much chemicals and silicone in it.

So, I’ve totally changed everything. I’m going to start using organic-type shampoo and conditioner (or as close to organic as I can get without SLS or a lot of chemicals and silicone-free conditioner). I’m just going to use the basic shampoo and conditioner instead of specific ones for dry/damaged hair or for curls. And I’m not to over wash her hair, maybe twice a week max sebab the more you wash your hair, the more your hair will be stripped off its essential oils. Maybe tu pasal her hair is dry, sebab everytime I tengok her hair dry, I pi basuh rambut dia lagi, hehehe…

I’ve thrown away her old brush and now just use a wide-toothed comb and my fingers to untangle her hair. And I’m using a leave-in conditioner specially for curls called Rapid Curls which doesn’t have that much chemicals nor silicone after every shower.

And I have to make sure that she has her fish oil everyday because it’s good for your hair :-). She normally has it everyday but we all ni selalu terlupa nak give it out.

Hopefully, her hair will get better in a month time and she’ll regain her gorgeous locks again :-). I mean, she hasn’t lost her locks, she still has nice curly locks but I guess since I yang hari2 look after her hair, I can see the difference between now and before. And hopefully, if all goes well, by Raya time, she’ll get her gorgeous hair back so bolehlah bergaya masa Raya nanti, hahahahaha…..

Asyik sangat cerita pasal hair, I nearly forgot to tayang our dinner tonite. What a surprise, we had rice again tonite :-). Muka Miss 11 teramatlah tak laratnya bila dia nampak nasi on her plate. She’s a ‘once-a-week-rice-menu’ kind of girl. Terkulat2 dia nak menghabiskan nasi dia tadi, hehehe.

IMG_4433 

IMG_4434

Sweet and sour Ling fillet. The Other Half kata, he doesn’t mind makan rice again sebab lauk sweet sour ni jauh beza dengan sardin tu, hikhikhik…..

22 comments:

PINATBATE said...

salam..saya teruja dgn nenas yg sangat menggoda..

Dinas Aldi said...

Rambut Miss 6 mmg cantik. Ada orang berabis duit beratus nak perm rambut jadi macam tu but she's blessed with natural curls. Mcm rambut I wavy but kalau cuci dan biar gitu ja, peh tu siap la dia frizzy sakan. Kena letak hair product, baru dia 'jinak'. Kalau tidak, sedara mara lion king la i, kehkeh, sabor jelah.

when the night light is off said...

What is Ling?

My daughter aged 16 is having dandruft problem. I don't know how to help her anymore because I already spent so much buying her different types of shampoo..named it .. Selsun.Swiss..etc.

Seen Dr. till today this problem unsolved and she is complaining itchy on her head. Argh....!

Watierman said...

Hrmmm simple but sedap sangat presentation tu!!! Min...kadang2 syampoo tak sesuai kot!....

JaJa'Z said...

uishhh..bleh plak ada nenas tu ek..besau plak tu..hehhehe nampak sedap amat gayanya....

PatinPasta said...

LG,

Hmm.. sama la dengan saya (rambut sama kerinting tapi tak la gorgeous macam Miss 6 nye tau). Kena guna normal syampoo jek and lots of conditioner lepas tuh, baru tak nampak kering and kembang.

an15 said...

my mom dulu pun selalu bising bab rambut anak dia ni esp bila i biar je my long hair kusut2.Masuk je Form 1, terus cut short sebab takut kena kutu kat asrama :P

NenetPenne (NP) said...

rambut i yang panjang ni pun selalu gugur, rasa mcm tak larat nak tengok kat perangkap rambut dalam bilik air tu...

eee u ni buat ai lapar laa dimalam hari ni...

Sizuka said...

k.min,

cuba pakai missha's products for hair. iman dulu pun mcm tu, rambut dia kusut and susah nak sikat. pastu bila sikat, putus2. then i use missha, baru la ok.

http://www.missha.com.au/products/goods_info.php?f_sid=&f_pid=8&goods_no=1396&price=2

ahkakbatik said...

use indian traditional way untuk rambut. Juat look at the indian hair for testimonial...

beli coconut oil or you can mix it with almond oil (less smelly).. leave for 15 mins before rinsing.

dandruff, hair breaks, hair fall all gone... try la... tak mahal. Yang branded di kedai semua ada chemical mix for colour, smell etc.

[z@ck] said...

mine also senang gugur..setiap kali sikat, tudia..segenggam rambut..sedih oh.

lemongrass said...

Pinatbate,
nenas tu tin mari, tu yg cantik aje terpotong,hehehe

Dinas,
Memang she's lucky with that hair sbb everywhere she goes, mesti orang akan puji her hair. Tapi I yg susah pening kepala fikir nak jaga her curls tu, hahahaha.
Dia pun mcm you jugak, kadang2 jadi sedara mara Lion King :-)

Melatie,
Ling is fish, but I don't know how it looks like, hehehe.
Kesian nya your daughter about the dandruff problem :-(. It's the itching yang tak tahan tu kan.
I've been googling everyday to find out ways to look after Zahra's curls so maybe you can google, manalah tau ada hidden remedies somewhere that can work for your daughter.

Kak Watie,
tu lah kan, I rasa pun maybe shampoo yg tak sesuai untuk dia.

Jaja,
nenas tin tu, tu yg cantik aje dia potong. Kalau I yg potong nenas, memang hampeh, hehehhe

Aida,
so, you pun tak boleh guna special shampoo for dry hair lah ye? I pun rasa I nak tukar shampoo for normal hari aje lah.

An,
I pun dulu pernah kena kutu kat skolah jugak, susah betul nak menjaga, padahal rambut pendek aje, hehehe

NenekPenne,
rambut I yg tak panjang ni pun asik gugur aje. Sampai kdg2 I rasa nak bagi botak habis, senang sikit kerja I :-)

Shidah,
thanks ye for the link. Nanti I nak cuba cari kat Health Shop.

AhkakBatik,
tu lah, I pun teringat nak cari coconut oil to use on her hair. I rasa I kena pergi Indian Shop to look for it kan.

Zack,
I pun sama, rasa mcm tak sanggup nak tengok kadang2 tu :-(

Zaitun said...

Anak bongsu kak Zai pun rambut kerinting dan kembang,macam2 syampoo,conditioner,minyak dah dicuba tapi macam tu juga.

kucingorengemok said...

i don't think u need to worry about miss 6 going bald cos i read somewhere a girl's hair ikut mother's side while rambut boy ikut bapak... but, are YOU bald? hihihi >:)

cc said...

sis LG,
white flour tu boleh ganti dgn tepung gandum? ke white flour tu memang tepung gandum?

terliur tengok churro tuh...hehehehe

lemongrass said...

Kak Zai,
Susah kan nak cari sahmpoo n conditioner yg sesuai dgn kita sbb lain orang, lain shampoo yg sesuai :-).

KOG,
hikhikhik. I masih belum bald lagi unlike my hubby. But luckily I takde anak lelaki sbb my uncles on my Mak's side semua dah ala2 botak, hahahaha.

Chelsea,
I guna tepung gandum biasa aje. I think it's the same as white flour :-).

MamaTiaMia said...

Thanks, i letak jugak conditioner to my Miss 3 now,okay lah jugak,tapi kalaub tak letak jer..terus tangle mangle but theirs not as thick as your Miss 6,belum lebat lagi.pagi nak pi kindy i buat ponytails jer lah..now pandai demand nak blow dry,which i think not so good for young head:)tapi nak bagi happy pagi ikut jer la.

Ben Ashaari said...

salam kak lg ,

hehe.. segmen geledah dapur menjelma lagi.. izin curi gambar dan linkkan ke blog akak untuk mereka yang berminat untuk mencari resepi ramadhan nanti ek ? hehehe..tqq

zeta said...

sweet and sour tu looks yummy..!!Hope Miss 6 punya rambut akan ok..
really like the curl..klu boleh i tiap2 tahun nk g perm my hair bila nak raya..now dah 2yrs xbuat..so this coming raya nk buat jugak..like u said..nmpk bergaya raya nnt.. :)

Hanizatul said...

Lg, boleh try letak minyak zaitun kat rambut, sejam atau dua lepas tu basuhlah, guna syampu sikit...lepas tu ok lah, dah try kat anak I, rambut lebat tapi tak kerinting la, dulu hari2 sapu rambut gugur sekarang dah ok, taklah gugur sangat. I beli minyak zaitun kat Tesco, yang clearance tu....coz daddy diorang keja TESCO...he he he jadi tahu la bila clearance.

Hanizatul said...

Lg, boleh try letak minyak zaitun kat rambut, sejam atau dua lepas tu basuhlah, guna syampu sikit...lepas tu ok lah, dah try kat anak I, rambut lebat tapi tak kerinting la, dulu hari2 sapu rambut gugur sekarang dah ok, taklah gugur sangat. I beli minyak zaitun kat Tesco, yang clearance tu....coz daddy diorang keja TESCO...he he he jadi tahu la bila clearance.

lemongrass said...

MamaTiaMia,
My daughter tu kalau tak letak conditioner, memang akan tangled rambut dia. Tu yg kena letak to avoid her crying and to avoid my frustration nak siapkan dia pagi2, hehehe

Ben,
salam. Recipe I kebanyakan nya western lah. Masa Ramadhan ni, selalunya orang suka cuba recipe kampung kan? Ada ke yang nak recipe western?.
tapi kalau you nak ambik jugak, tak kisah, boleh aje :-).

Zeta,
The pineapple yg membuatkan it looks so yummy ye :-).
I pun hope her curls will stay healthy for a long time lah sbb nak jugak bagi dia bergaya Raya nanti, hehehe

Hanizatul,
Kat sini, ramai jugak Mat Saleh yg letak olive oil kat rambut ni. I guess fungsi dia lebih kurang macam letak minyak kelapa lah kan.
Nasib baik olive oil kat sini murah lah gak, so bolehlah nak curah kan kat kepala dia, hehehe