Saturday 27 February 2010

hot hot hot, the weather not the blogger :-)

Another hot scorching day today with the max temperature reaching 39C. Our air cond kat rumah ni is ducted evaporative nya system so bila pasang aircond, kena bukak tingkap or else it doesn’t work properly. Tengah hari tadi while we were having lunch, I duduk at the dining table membelakangi the sliding door that was wide open. Muka I sejuk kena aircond from the air vent but my belakang panas giler kena bahang bila angin bertiup sebab the wind was so hot. Angin dia pun panas abis. Depan sejuk-belakang panas, depan sejuk- belakang panas, confused sekejap my body, hehehehe. Nasib baik lah I bukan haiwan darah sejuk, kalau tak memang confused my brains nak set the body temperature, tak tau nak ikut mana satu :-D.

It’s going to be hot again esok and kesian pulak kat The Little Misses sebab kena berarak at the masjid for sambutan Maulud Nabi. Hopefully tak lah panas sangat diaorang. Kalau panas, kenalah Daddy ke Mummy junjung payung ikut diaorang berarak, hikhikhik. Kalah pengantin baru ;-).

We all tak buat BBQ hari ni (sedih I sebab kena masak ;-)) sebab Miss 6 ada birthday party and The Other Half telah ditugaskan menghantar dia and he stayed there until the party’s over. Dia ingat nak drop her off aje and ambik after that but he got to chat with a few parents there so terus lah ter stay there. I pulak mana tau nak start the BBQ ni. I have no idea how many charcoals and briquettes needed to start a perfect BBQ so masak lah guna oven aje hari ni.

Bila dah terbiasa roast chicken dalam kettle BBQ tu, bila masak dalam oven, it feels like there’s something missing. Ye lah kan, selama ni rasa asap yang buatkan dia sedap, tiba2 takde rasa asap so kurang oomph lah sikit, hehehe.

IMG_1963

Piri piri chicken with bean salad and chips. Recipe piri piri tu boleh dapat kat sini ye.

And ini pulak gambar Miss 6 at her assembly the other day. She got a merit award. Punyalah suka dia sebab first community assembly terus dia dapat award (compared to Miss 10), hehehe. I took this photo from quite far and masa ni I malas nak berdiri so tu yang nampak kepala2 orang infront of the lens. But I really really like this photo. It focuses on the 3 people on stage and she’s so small in the middle between the 2 boys. Tetiba terasa betapa kecik nya dia :-). I tak edit gambar ni except for the name.

IMG_1861-1

16 comments:

ain said...

Tahniah utk miss 6. Keep it up okay!! and the photo pun cantik sangat!!! kat sana pun ada sambutan Maulidur Rasul gak ke min? Berarak juga?? best ni!!!!

Murnihati said...

cute la miss 6, dia je senyum, dia nmpk akak nk amik gambar kot..hehe

3E said...

Kak Mynn....
ya la 'kan...cuaca sekarang amatlah panas sangat2...aircond kat rumah I ni pun dah pasang paling min pun still terasa panas lagi...
btw, nice shoot from u..keep it up!!!

Hugs & Kisses for Alya & Zahra from Edelyn, Elyssa & Emil....

Ajzie said...

cantik

Yat Maria said...

Hi LG..

Gosh..imagine the searing heat @ 39C!!! mau nyer berendam dalam bath tub ajer! I pulak kalau sejuk panans...sejuk panas..sinus senang start...

Anyway, gd job to Zahra..well done!

arsaili said...

salam kenal...bloghopping..cuaca cam ni memang tak bole tahan d heat...dah la tade aircon...mandi berkali2

yantisa said...

sini pun panas giler ... tapi petang2 dah mula hujan.

Kak Yan ngajar sekolah petang di kelas yang tak ber-air cond ...hanya kipas je..cukup tersiksa .

hasni said...

kat kl pon panas jgak kak LG
ujian Allah agaknya
erm
pic tu cntek la:-)

Unknown said...

Sini pun masih panas :(
I pun have no idea how to start a BBQ! Dulu2 masa study, my guy friends yg kena buatkan! Oh congrats to Miss 6! You, ambik gambar mcm ni pun cun..mcm ada effect2 sikit ala2 pro :D

QiStinA's said...

congrats miss 6...

lemongrass said...

Kak Ain,
Kat sini I guess ikut masjid kot berarak ke tak. Masjid yg budak2 ni pergi Sunday School ramai melayu so tu yg ada lah ala2 m'sian/singapore :-).

Murni,
dia nampak I dr jauh so tu yg dia senyum aje bila camera hala ke dia, hehehe

Asilah,
tempat you tak hujan lagi ke? My Mak kata kat tempat dia dah hujan lebat semalam so adalah sejuk sikit. Best betul kalau dpt hujan kat sini :-).

Ajzie,
thanks :-)

Yat,
I rasa tak nak keluar rumah langsung but what to do, tengah2 panas terik kena keluar rumah ambik the kids :-).

Arsaili,
salam singgah. Siannya you takde aircond, sure terasa sangat2 bahang dia kan!

Yanti,
Kipas kat M'sia I rasa kdg2 bukan makin sejuk, makin tambah panas adalah cuma dia bagi angin panas tu berjalan2 sikit lah :-).
psst.. I rasa I lagi tua dr you kot :-).

Hasni,
tu lah kan, panas mcm ni pun I dah mengeluh, imagine tempat lagi panas dr ni.. Dugaan :-)

SOHO Mama,
I tak nak belajar pasang BBQ sbb nanti I kena buat everything from prepping the meat to starting the fire to cooking to cleaning up, hehehe :-)

Moi,
thanks :-)

knitfreak-to-be said...

gambar cantik, i like ;) keep up the good work !!

Hana' Yusuff said...

cantikkk!

baru lepas jenguk balik entry yg ada insect muffin tray tu.sbb nak tgk beli mould ni kat mana:)

bln ni suami hana 2x ke perth.this week dan end of this month. tp kejap2 je..macam biasala.. tak berbaloi nak ikut kalau setakat 1 hari kan.

kalau akak terpergi lagi kat kedai2 ni boleh tak check kan ada sale lagi tak dan harga. nak pesan kat hubby.mmg berkenan sgt

lemongrass said...

Knitfreak-to-be,
thanks. Once in a blue moon, I managed to get a photo just right :-).

Hana,
I beli kat Big W. Hari Khamis lepas I pergi tengok harga dia and masa tu takde sale. It's $16.95/tray. But I tak tau ada kat all Big Ws ke tak sebab I found it at Big W Belmont Forum. ANd then bila I pergi tengok kat another Big W, they don't have that same design.
You nak suruh I cari kan ke and then pass it to your hubby?

~Am said...

that is the smile of pride, biasa tengok dia senyum nakal or manja je....award ni untuk apa kak?

SJB aka SUELYN J-B. said...

Wah..bestnya dapat award. Congratulation to miss 6.