Saturday 8 December 2012

The nuts involved

The Other Half said to me, “you know what, I didn’t even think that I wasn’t eating peanut sauce when I was eating the nut sauce you made last night. It tasted just fine to me.

I said to him, “that’s the most expensive nut sauce in the world and you are telling me it doesn’t taste different than the cheap peanut sauce?

Hikhikhikhik….

I made nasi goreng with sate on Friday night. So bila dah buat sate, kenalah makan dengan kuah kacang.

But my kuah kacang has to be the expensive version lah kan (orang kaya mengada2 lah katakan, hahahaha).

I guess it’s not as expensive as making it in Malaysia.

I used a mixture of walnuts, cashew nuts, almonds and macadamia nuts to make the nut sauce.

Let’s see….

Almond is the cheapest at around $9 a kilo, cashew nuts are quite cheap too at around $14/kg.

Macadamia and walnuts are a bit more expensive, macadamia at around $24/kg and walnuts around $20+/kg.

kacang tanah pulak cuma ek cheapo $5/kg kot, hehehe….

But in order for the expensive nut sauce to taste similar to the cheap peanut sauce, I have to use a mixture of the expensive nuts.

Kalau guna 1 type of nut aje, it won’t taste as nice.

It has to have the creamy nuts like cashews and macadamia to have that peanutty-type creaminess.

And maybe it would be creamier if you were to fry the nuts but I only roast them in the oven aje.

But if you were to only use cashews or macadamias, it’ll taste too different.

Thus, the mixture of all the other nuts.

I guess if you want to make it even more expensive, you can add the more expensive pine nuts or hazel nuts or brazil nuts.

But itu dah namanya menayang kekayaan pulak kan, heeeeee Winking smile.

So, if you were to come to my house, memang tak jumpalah stock kacang tanah in my pantry.

Yang ada cuma kacang mahal2 aje, wahkahkahkah Smile with tongue out.

(But I still do stock peanut butter in the pantry, far away from the other food, just for The Other Half and my consumption when we have a craving to eat penut butter on toast when Miss 9 is not around).

Miss 9 said, “you make the best sate and I’m so glad you know how to swap the peanuts with other kinds of nuts so I can have nut sauce with my sate too.”

Isn’t that sweet of her.

IMG_2546

Our Friday nite dinner of nasi goreng, sate and expensive nut sauce.

IMG_2544

I grilled the sate on the stove top using a grill pan aje.

IMG_2547

My nasi goreng guna perencah adabi.

IMG_2550

And sebab Miss 9 and The Other Half suka sangat2 the sate, I let the two of them finished off the sate for lunch today.

Miss 13 and I makan benda lain, hehehe….

10 comments:

mrswongjowo said...

Nak try la xpensive sauce tu...

Anonymous said...

Salam. Very creative. Tak pernah saya terfikir nak buat kuah kacang macam tu! mesti sedap. :D

cikmanggis said...

Nk try la kuah kacang orang atasan or kuah kacang org ada-ada tu jugak hikhik....bila mkn kuah kacang tu musti gelak pun macam orang atasan ...hahahuahua ;)p...have a nice weekend Lg

Unknown said...

Assalamualaikum LG,

Sini kekacang cukup murah.
Tp tetap "kacang yg tunjuk ibu jari" tu x blh challenge kekacang Pak Sheikh kat sini.
Maka dgn x rasa bersalah sedikit pun Sham beli nuts yg dh siap dipanggang kalau nak buat kuah kacang atau kacang utk nasi lemak.

p/s; sebenarnya itu cerita org yg kurang rajin.. jgn tiru mcm Sham ya..

Kniedaz said...

Susah juga ya kalau ada yg xboleh mkn peanut kat rumah....tp nasib baik LG pandai bereksperimen dgn segala mcm nut...kalau x...xsedapla mkn sate xde sos...

Chekgu Azrine said...

Huhu..sedap...sedap..fitam!!

Wanafzan said...

nice idea kuah sate tu.. nak kena cuba buat ni.. hehehe

Mat Gebu said...

Wowww....nak juga lah kuah sate mahal...

Mas said...

sdpnya sateeee. tu sy suka singgah sini. makanannya sdp2. siap dpt idea lg apa nk msk.

lemongrass said...

mrswongjowo,
kena try, baru boleh tau mcm mana rasa expensive saucee ni, hehehe

kasihilmar,
salam. I guess bila anak allergic to something, Mak terus boleh jadi kreatif sbb nak bagi anak tersayang rasa the same kind of food.

MakcikManggis,
hahahaha....gelak memang macam orang atasan kalau dah makan kuah kacang mahal ni tp lepas tu nangis pun mcm orang atasan sbb tengok purse kempis sikit :-P

Sham,
waalaikumsalam. bestnya dpt kacang murah2 there. Boleh makan hari2, elok utk jantung!
I kat sini pun ada kacang beli yg raw and ada yg dah siap roasted. lagi senang kerja kita kan, hehehe

Kniedaz,
dulu2 masa I tak pandai berexperiment lagi, memang tak sedap langsung bila makan sate takde kuah kacang. Skrg ni, semua orang happy sbb dah dpt makan kuah kacang balik :-)

chekgu azrine,
kalah kat Msia, tinggal keluar pergi gerai mana2, sure ada orang jual sate kan :-)

Wan Afzan,
kalau ada sesiap yg ada peanut allergy, memang bagus bagi makan kuah kacang mahal ni :-)

Cik Mat,
cubalah you buat raya nanti, adalah nanti orang kampung kata kita perasan kaya, hehehe.

Mas,
makanan kat sini nampak sedap tp tak tau lah kena dgn tekak orang lain ke tak ;-)