Wednesday 10 August 2011

Tetamu bulan Ramadhan

Semalam I update entry waktu tengah hari instead of malam2 hari.

Lepas I update entry, I pi lah buat some housework and came back to refresh the page about half an hour later.

I pun tengok lah ‘berapa orang sedang melawat’ gadget tu….

IMG_1601

Mak oi, ramai nya, heeeeeeeeeee….Surprised smile

Seronok I!

Tu yang best update siang hari masa bulan puasa ni sebab ramai blog readers yang sedang surf the net cari recipes nak masak untuk berbuka.

Pastu, an hour later I refreshed the page lagi (I know, I know, I tengah takde kerja semalam, hahaha).

IMG_1602

Wahhhhhhh….lagi ramai! Yippeeeeeee Party smile.

Kalau rumah betul yg ada ramai tetamu macam ni, mau pengsan I and memang tak cukup tempat lah dlm rumah ni. Kenalah you all duduk dekat shed tu, hehehe.

(I know banyak lagi blogs lain yang hari2 tetamu dia beratus2 at one time even masa bukan bulan puasa but my blogtak fofular macam tu so bila dapat ramai tetamu mcm ni, let me be happy, hehehe Smile).

Malam tadi for Iftar, I tak buat kuih muih yg canggih. I and The Other Half had apam gula melaka (I put the leftovers in the fridge and then bila nak makan, just microwave it until goes back fluffy and soft) and toasted sardin sandwich.

For The Little Misses pulak, I made toasted kaya sandwich and choc ripple jam marshmallow cookies.

IMG_1610

I guna Arnott’s choc ripple biscuit this time and then just sapu a bit of strawberry jam on the bottom layer. Then letak 4 mini marshmallows on each one and microwave them until the marshmallows’ve puffed up.

IMG_1608

Then put another biscuit on top of it and voila…..jadi lah this ‘fancy’ kuih for iftar, hehehe.

And since I tak buat kuih muih lebih2 for Iftar, I made apple clafoutis for dessert. But I used fresh apples that I’ve cooked in brown sugar and cream instead of the canned pie apple.

Tu yang rupa my clafoutis lain dari recipe Winking smile.

IMG_1613

IMG_1616

And for dinner pulak, I made baked chicken drumsticks with fries and salad.

IMG_1619

IMG_1622

I used this recipe for the marinade but I added about 2 tablespoons of maple syrup to the marinade. I think the maple syrup added that extra kick to it.

25 comments:

cik tasukeecOklat said...

hai kak...sy mmg nak try resepi akak tp selalu akak link resepi in inglish..sy kalau bahasa memasak ni sy x boleh nak paham kalau in inglish so ternganga jelah tgk gmbr makanan akak...sob sob...
hahahahah..~

lina said...

salam min - u nya blog mmg menarik :)

kucingorengemok said...

haha, kejap² refresh, kejap² refresh... macam baca pasal diri sendiri je pulak, hahaha ;)

Watierman said...

Assalam Min...Jamu air sejuk jer lah kalau betoi2 tetamu tu semua ketok pintu...hehehe....but sharing the experience tu agaknya yang menarik minat readers....sebab...macam soap opera.....need to know what happen today...and the day after..agaknyalah!....Selamat Berpuasa ya Min!

afid said...

tu la kak lg, selalu sy masuk pagi2 dah ada entry baru..tu yg dua tiga kali masuk takde jugak tu..ekekke

ibh_sue said...

Kikikiii..sue masuk nak skodeng food akak yg sedap2 tu....

Anonymous said...

lg, not just ramadhan lah. s2b ada honey, org suka. seriously this blog to me, represents sincerity, warmth and practicality.

sad, my blog stat's so pathetic :)

penDragon said...

sape kata blog akak x fofular??? blog S2B ni sgt2 fofular & ramai peminat hokey! tgk beans in the jar pun dh takut...x terkira byknya, itu x termasuk followers lagi. drumstick tu akak masuk oven ke? sekali tgk mcm bbq je...

SJB aka SUELYN J-B. said...

Memang banyak oi hehe.

zura aini said...

nak tau kenapa ramai siang hari? masing2 depan pc cari resepi.nak pergi lunch tak boleh. tekak je puasa tapi mata tidak, hahaha...

Ayu said...

k.min....sape kata blog akak tak fofular.klu tak xkan kat cari pun org dok sebut.hehehe...

hm...bila la ayu nak buat resepi biskut marshmallow akak ni? semlm mcm nak buat tp sbb dah buat tiramisu so postponed dulu la.hehehe...

[z@ck] said...

terliur la akak oiii..huhuhu

PUTUBAMBU said...

susah jugak nak menyebut nama makanan2 omputih ni kan? ekekke

Unknown said...

nanti nak buatlah itu apple clafouti.. tapi ganti dgn pear aci? apple tak berbuah pulak dlm peti es tu :p

kak.. ayam itu sgt menggoda!! ish ish.. xleh jadik ni.. kurang pahala posa kang. huhuhu..

Anonymous said...

Psstt..kak Min
Saya adalah salah seorang dari lapan ploh lapan orang yg melawat semalam itew..heheheheh

Kniedaz said...

Ari ni saya org ke 39..hehe..salam ramadhan..lama tak jenguk LG

kasihredha said...

jemput le datang rumah akak juga :-)

best semua masakan di atas
sukaaaa

SITI NOARIZAH ARIS said...

Sy lebih suka juadah mcm ni tak berat perut tapi hubby nak nasi gak tu yg payah tu!!

lemongrass said...

Nur Cahaya,
Hi. I pulak malas betul nak mentranslatekan the recipes tu yg bagi link aje. Kalau you guna google translate, jadi tak?

Lina,
Salam. Thanks :-)

KOG,
kejap2 refresh tu bila betul2 dah takde kerja kan and boring nak mampus, hahaha.

Kak Watie,
Waalaikumsalam. Jamu teh-o kosong aje ;-). Soap opera orang duduk Perth lain sikit lah kan dgn duduk tempat lain, hehehe.

Afid,
hahaha. Malam isnin tu I malas betul nak update blog.

Sue,
sekodeng masa bulan puasa kena tahan air liur dr meleleh, hehehe

Noir,
what kind words :-). You kena letak jampi serapah with loads of honey on yr blog baru stats tak pathetic ;-)

Pendragon,
blog I fofular dgn loyal readers which is good lah kan :-). I pun suka tengok traffic gadget tu, suka tengok nombor dia naik, hehehe.
Drumsticks tu I bakar dlm oven aje sbb senang :-).

Sue,
hahaha...banyak oi oi ;-)

Zany,
Masa lunch hour tu lah kan orang kelam kabut salin recipe utk masak masa buka :-)

Ayu,
hahahaha...itu secara tak kebetulan aje :-P. Sebab budak2 dua orang ni yg jadikan terfofular sekejap.

Zack,
buat jgn tak buat kalau dah terliur tu :-P

Putu,
Sama mcm hubby I sebut makanan melayu lah, nak tergeliat lidah dia, hehehe.

June,
I rasa pear lagi sedap kot dr apples kan. Especially kalau lepas tu you curah sos chocolate atas dia, hehehe.

Mira,
muahahaha....ramai2 memeriahkan blog I :-)

Kniedaz,
Salam ramadhan utk u juga. Busy dgn baby ye? :-)

Kak Kasih,
I slalu jugak jenguk blog Akak cuma tak menyapa aje. Jalan dlm senyap, hehehe.

CT,
Memang we all pun lagi suka makan mcm ni sbb tak rasa sebu sgt perut ni. Tapi once a week, kena ada nasi jugak :-)

My MAA said...

haha...itu marshmallow cookie dah buat...sukanya boys tu meratah marshmallow

Anash said...

LG,
let me remind u again that..you take good care of replying every comments in this box...highly appreciated by fans out there..(termasuk le saya budak (iye ke budak??) baru belajar...hehe...
tuh yg ramai online...hahah..beside nengok your 'bazar ramadhan di alam maya'..
ps: ade tak cita2 nak anta kad raya untuk saya??heheheh..

sHieRa cAkAp said...

ee.. ramai la tu kak mynn... popular dah kirenye!!! Enjoy rading ur blog kak! nak cookies.. nk cookies...

Oyis said...

kak LG mkn iftar light ajo, and then later baru mkn dinner eh? skang iftar pkl baper di sana? and dinner how long after? eh nosey berlebih plak saya ni. tp respek lah akak, kalo saya mkn sekali rap je, sbb pemalas nak masak byk2 kali hehehe

geesham said...

Dah dkt 5 hari tak intai citer baru u sebabnya dok jelajah citer2 lama u.....still tak abis....baru nak masuk tahun 2008 punye entry....i baca ke belakang.....Follow ur blog after my junior introduce....thanx to her....read ur n3s bring byk info n hilangkan stress kerja i....my boy pun tiap x i bukak ur blog....bzy nak tengok gambar ur daughters.....harap ada rezeki pertemuan,bertemu juga kita nanti secara life....janganlah privacykan blog ni....boleh hilang semangat nak enter blog especially for ur fan....Bila nak balik Msia lagi??...InsyaAllah next year plan to visit u n ur family there...

lemongrass said...

Maz,
yeay, dah buat :-). You jumpa marshmallow kat mana?

Anash,
thank you for the kind words :-). I rasa guilty kalau tak reply to the comments because I know you make an effort to write the comments here.
Sekarang guna kad raya virtual aje lah ye, hahaha.

Shiera,
I pun suka tengok bila ramai2 mcm tu, rasa sungguh meriah kan :-)

Oyis,
we all iftar at around 5.47 mcm tu and makan kurma, kuih muih, hot drinks and water. Then solat and rehat sekejap and dinner at 6.30+, makan berat sikit at this time. Normally I dah siap masak dinner by buka time so tak lah kelam kabut nak masak dinner after solat maghrib tu :-).

Geesham,
thanks for reading my blog especially sanggup you bersusah payah baca old entries :-). Nasib baik until 2008 aje kan, so tak lah lama sgt you nak membaca, hehehe.
InsyaAllah Oct ni we all balik Msia for a short time only sbb nak buat ic my eldest.
Bila you are thinking of coming to Perth?