Thursday 11 August 2011

Ramblings di bulan puasa

Last year masa bulan puasa I was getting busy packing the house for the move. My mind masa tu was filled with boxes and boxes and boxes hari hari, hehehe.

It’s been nearly a year since we moved into our own house, sekejap aje masa berlalu kan!

I surely do not miss the 3-monthly house inspection though!

But sometimes, terasa jugak alangkah bestnya kalau we are still renting instead of owning the house ni especially when we receive so many bills from the councils.

Masa menyewa dulu, we dont have to worry about increasing rates rise, paying the council rates which is exorbitant, the sewerage fees, all the yearly services that need to be done on the aircond system, the hotwater system and maintenance and so on. All these bills were paid by the owner.

Bila ada benda rosak kat rumah sewa tu, we just need to call the agent and someone will come to the house to fix it and the owner will be charged for it. We all duk goyang kaki aje.

Sekarang ni bila dah jadi home owner, barulah terasa betapa syahdunya menengok all the bills kadang2, hahaha.

But The Little Misses are happier now because they can decorate their bedroom walls and ceilings as much as they want to without any repercussion. Dulu masa menyewa mana boleh sebarangan nak letak anything on the walls kan.

You should see their rooms now, penuh dengan entah hapa2, hehehe.

Hari ni for Iftar, I cuma buat jemput2 ikan bilis and kuih keria saje. The Little Misses tak suka jemput2 ikan bilis sebab they said it’s not as nice as jemput2 udang. Tu yang I buat sikit aje compared to keria yang I buat 1 pinggan!

And for dinner pulak, I made sushi with different fillings and toppings. We had smoked salmon, crabsticks, prawns, raw tuna and seared tuna.

Kalah bahan2 nak buat sushi party, hahaha.

IMG_1630

Masa ni I dah malas nak gulung so I just kepal2 the rice and top it with different stuff.

IMG_1635

IMG_1636

Some of the tuna we all makan raw and some I seared on high heat so outside is cooked but raw inside. I bought the tuna that’s sold specially to be eaten raw in sashimi, first time beli this kind of tuna Smile. It’s really good. Harga dia mahal sikit from the normal ones but you dont need much anyway.

IMG_1643

This ones yang I terrajin nak menggulung with prawns, crabsticks, smoked salmon and raw tuna.

17 comments:

blu4sky said...

teringat nasi kepal yg my mom selalu buat masa kitorang kecik2 dulu.. :D

penDragon said...

cute nya sushi2 tu...sebut pasal rumah sewa ni, we all terbalik pulak...rmh yg we all beli semua bagi sewa...dpt pulak penyewa yg jenis liat nk bayar sewa, setiap bulan nk kena remind. we all rasa letih setiap bulan mcm tu, husband suruh penyewa tu keluar je la. biar kosong je rmh tu, sampai dpt jual. ada lagi satu yg dekat KL masih ada penyewa tapi next month contract dia tamat, so husband xnak renew contract dia. rmh tu boleh buat rmh hinggap nnti...malas dh nk pening2 kepala dgn penyewa ni, kalau jenis bayar bagus xpe..

PUTUBAMBU said...

ish..ish..
moleknya tgk sushi2 tu..

walaupun i tak makan sushi.. tapi ni le feveret husband ngan anak2 i..

kasihredha said...

kreatifnya sushi tu...anak2 sure suka kan :)

kalau rumah sendiri kita bebas nak deco dan tak risau nak pindah randah lagi...cuma segala2nya kita kena tanggung sendiri :)

M u s h y m u s h said...

salam kak,

bagi la resepi buat nasi kepal tu.

Cat-from-Sydney said...

Tuna? huh? Who mentioned tuna? Aunty LG, Waah...tuna sashimi tu at least AUD28 per kg kalau di Sydney. Kat sini kita belum nampak lagi. Gelak juga bila tengok tongkol labelled as tuna. Satu lagi kan, kita rindu sangat nak makan bonito. Lagi sedap dari tongkol kalau buat gulai nasi dagang....yummmm.... nasib baiklah kucing tak payah puasa. purrrrr *giggles*

de engineur said...

memang menjadi betul lah resepi kamu ni. Saya tengok saja dah terasa lapar.

Ayu said...

kak...klu akak jamu sushi kat ayu 1 family,akak untung byk sbb kita org xmkn sushi.so xyah risau psl berebut or xckup.hehehee....

tp klu akak jamu pavlova etc...sure xckup sbb kita akn mntk tapau bwk balik.hahaha....

sHieRa cAkAp said...

Salam Kak Mynn, I remember reading ur entry pasalnk berpindah tu. Masa tuh time raye if i'm not mistaken! Gambar kotak di mana2..
seumur hidup saya tak pernah g makan sushi.. LAME ha? But bile tengok sushi kak mynn mcm kecur2 jek air liur nih! Salmon tak kan tinggal aite? Kesukaan other half n miss 12 kn?

nuRuL haNis said...

Hoho! I like sushi...tp HB dgn daughter tak tahan baunya. Sudahnya, sy sorang yg makan, jd makan sushi yg beli kat Jusco je. =)

RIZZNA said...

WowW!!! ni yg nak kena mencari esok nih :)

Sizuka said...

k.min,

hari ni i masak soto. best bukak puasa makan simple je

btw, i tag u. k.min buat ye :D

A~ said...

WOW! Cun gila ur sushi! Sukaaaaaaaaaa! Senang ke nak smoke the salmon? And the tuna tu kena beli yg fresh kat fish market la kan? Kalau beli kat coles ke alamatnye masuk emergency dept kan.
Suka laaaaa at ur sushi!!! NAAAAAAKKKKK!

lemongrass said...

blu4sky,
nasi kepal mak you, you makan dgn apa?

Pendragon,
I guess renting rules and regulations kat sini quite strict jugak, tu yg ramai owners suka pakai agents. Takde masaalah for agents to mintak duit. I dulu masa renting, memang kena buat agreement kata our rent money will come out directly from the bank yg bank in our paycheck.

Putu,
I start makan sushi ni bila mengandung anak yg first sbb I paksa diri I makan sushi. Konon2nya nak bagi baby dlm perut tu supaya tak jadi fussy eater lah, hehehe.

Kak Kasih,
tu lah best duduk rumah sendiri sbb boleh deco bagai. Tapi yg tak bestnya bila dt segala mcm bills, hehehe.

Mushymush,
I just guna the same recipe utk buat sushi rice tu tp instead of gulung, I kepal2 :-). I guna recipe ni http://www.taste.com.au/recipes/23963/sushi+rice.

Nicole,
Nowadays kat Perth, the cheapest I found was $35/kg. That's why I only bought less tahn 200g, hehehe. Orang rumah ni tak suka fish curry so so sad lah I tak dpt nak buat kari kepala ikan or ikan masak asam.

de engineur,
kalau tengok masa perut tengah kosong, memang gerenti terus rasa lapar :-)

Ayu,
hahaha...kalau Ayu n family dtg rumah I, I jamu dessert aje lah ye :-)

Shiera,
My kids ni kira lucky jugak lah kan sbb Mak dia buatkan sushi utk diaorang masa kecik2 lagi. I dulu bila dah mengandung anak sulung, baru boleh telan sushi tu. Before that, memang tak boleh langsung tekak nak terima.

Nurul Hanis,
Kalau kat rumah I ni, I lah yg kiranya paling tak minat mkn sushi even though I still boleh makan sampai kenyang :-).

Cinta,
dah dapat cari sushi? :-)

Shidah,
I wish I can masak soto but only I ajelah yg akan makan nanti :-(

A~,
I beli kat woolies the smoked salmon tu. Tuna tu aje yg I seared myself :-). Whatever you do, dont buy your tuna at coles or woolies kalau nak eat raw, memang sure nya instead of you jadi emergency doctor, you'll be the patient, hehehe.

Shaofie said...

Kak, terliur tgk sushi. One of my feveret dish when going to sushi king. Hantar sikit ke Malaysia. Hehehe. Take care and kirim salam the whole family there.

lemongrass said...

Shaofie,
Kalau we all balik Msia, mesti singgah Sushi King duduk dpn the conveyer belt and makan mcm tak hingat dunia, hahaha.

blu4sky said...

LG,
biasa mkn dgn ikan goreng or cicah ngan kicah or cicah dgn kuah kuning...
itu zaman sekolah rendah lah my mom biasa buat mcm tu..
sgt sedap walaupun simple je :D