Thursday 8 November 2012

lamb kebab for dinner

I bought some lamb mince a few days ago.

Selalunya I only buy beef mince because it’s a bit less fatty.

But bila tengok the lamb mince at the butcher, nampak macam sedap sangat pulak nya so terus lah beli sekilo.

Beli aje dulu, but I had no idea what to do with it, hehehe.

After browsing the net (mana lagi kan, even though buku recipe penuh satu almari but they are just collecting dusts at the moment, hahaha)..

Speaking of buku recipes, The Other Half wanted to throw away my Super Food Ideas magazines which I have been subscribing to since 2002 or 2003.

Berapa tahun punya magazines dia nak buang!

So I said, “NO WAY! Do not touch that magazines unless you want to put them in a big plastic container to be stowed nicely in the shed.”

He said, “I’m not going to store them, I’m just going to throw them away.”

NOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!

Kalau you sayang kan I, you takkan buang harta benda kesayangan I tau…sob sob…

Hikhikhikhikhik….

Anyway, after surfing, I found this recipe for homestyle doner kebab/yiros using lamb mince.

IMG_1872

It is so easy to make and took such a short time to cook as well.

My favourite kind of dish, heeeee….

And it tasted really good as well which is a big bonus lah kan.

The Other Half said, “ I can taste the lamb, it’s really tasty.

I cakap, “I really hope you can taste the lamb since it was lamb mince that I used Smile“.

IMG_1875

And we had the yiros with sliced tomatoes, slice brown onion and lettuce.

And not forgetting the most important sauce to go with yiros/kebab, yoghurt garlic sauce.

I had mine with sweet chilli sauce as well which I think makes it nicer.

14 comments:

blu4sky said...

LG,
it looks tasty.. kat sini rasanya jarang jumpa or more like tak pernah jumpa lagi lamb mince

Unknown said...

wah best nya......

adda syuhada said...

sedapnya..teringin nk cuba wat gk...

Unknown said...

Assalamualaikum LG,
Looks super delicious.
Really wish I could have the same as yours. But KAMBING is totally out of the picture now. Makan sikit, terus tangkap kepala.
Well, faham2 sajalah kalau dah macam tu..

Aina Zali said...

Sedapnya dgn sayur bagai...akak season dgn apa ek lamb tu? Next week cuti panjang, tgh kumpul menu sebab sure en. Hubby suruh masak punya :)

JALAN REBUNG said...

salam LG,

nampak cam ala-ala kebab ....sesoning dia pakai apa ye

Aida Salleh said...

Yummyyy....Sis, kalau lamb tu tukar beef ok tak agaknya?

ummisara said...

LG,

kalau mcm nih ISPA KEBAB pun kalah tau :P

Unaizah said...

Orang kalau dah pandai masak, try apapun menjadi :-)

JaSSNaNi said...

huiiishh.. sedapnya..
lapar la tengok.. mcm balik ni nak cari daging beger je.. wat beger sambil tengok anugerah skrin.. haaa.. best best..

matbond2 said...

Awak patut cakap...... "I got the recipee for tonight's lamb kebab from the magazine that you wanted to throw away". Baru fikir 5 kali sebelum buang magazine tu.

Mulan said...

sama lah.. buku resipi plus cooking mags ada some ratus kot.. hehehe.. sbb my hubby ada collection diving/cycling mags, so dia takleh kacau i punya la.. nak bising2 oso cannot one lah..

ohhh my lamb kebab... berair mata i tengok....

Zaitun said...

Kak Zai pun banyak simpan recepi2 lama juga magazine lama yang ada berkaitan dengan masakkan.

lemongrass said...

blu4sky,
kat sini senang jugak nak jumpa because the arabs love their lamb :-)

Tinie,
nasib baik sedap dimakan :-)

Adda,
senang sgt2 nak buatnya, cuba lah, just click kat link yg I bagi tu :-).

Sham,
Waalaikumsalam. Kesiannya you :-(. I kalau kat Msia pun jarang makan kambing, either ayam or ikan aje. But lamb kat sini memang sedap lah.

Along Najwa,
You click kat link tu, dia ada recipe dia. I cuma gantikan serbuk cinnamon/kayu manis tu dgn paprika aje. Simple sangat nak buat dia.

Jalan rebung,
Salam. Memang dipanggil kebab pun :-). You click kat link yg I bagi tu, I guna the same seasoning cuma I tak letak cinnamon, I ganti dgn paprika.

Aida,
boleh aje kot tapi I rasa lamb tu yg buat dia lagi kick mcm kebab jual kat OZ ni, hehehe

UmmiSara,
hahaha...memang tempat yg wajib disinggah oleh tourists dr Msia kan. But ISPA kebab tu memang sentiasa penuh dgn orang sbb memang sedap pun :-)

Unaizah,
banyak jugak yg I try tak menjadi, heeee

Nani,
jadi buat burger sambil tengok anugerah skrin tak? :-)

Matbond,
hahaha....ha'ah lah kan, next time kena ckp like that lah so dia pun akan jadi sayang kat all the magazines :-)

Mulan,
Ok lah tu with you guys, dua2 tak boleh bising2 about the magazines. Hubby I ni takde magazines yg dia kumpul bertahun2, hehehe

Kak Zai,
best kan sekali sekala duduk selak2 old magazines ni :-)