Tuesday 14 October 2008

Finally, the last day of school holidays, yeay :-). I think the Little Misses are getting pretty bored at home as well and can't wait to go back to school. Kalau kat rumah, balik2 asik muka yang sama aje and nak main pun cuma dgn each other aje. After a few hours of playing together, they will start arguing which will escalate to teasing and crying which will lead to Mummy or Daddy tukar jadi Hulk, hehehe. So, baik lah pergi sekolah macam tu kan.

I finally made a batch of tart nenas today after delaying it a few days. Malam tadi I ate my last tart nenas so tu yg pagi tadi after kemas2 rumah terus mula buat tart nenas, mana boleh putus supply kan, hehehehe. Takut terketar2 and meleleh aje air liur kalau terputus supply ni, susah nanti the other half nak 'cure'. Dia bukan tau buat tart nenas pun, hahahaha. I have to make sure kena ration the tart nenas so they'll last a long time. Sebab bukannya senang nak datang 'rajin' ni, hehehe. Tak payah lah tayang gambar ye sbb sama aje rupa nya dgn the last few batches i made :-).

Dinner malam ni I made to satisfy tekak Jawa and tekak Mat Saleh and tekak anak2 'jams' = jawa+ mat saleh kat rumah ni. Most of the time, we eat the same thing for dinner sebab Mummy malas nak masak 2-3 jenis dishes. But hari ni I saje je buat 2 different meals that are so totally different, kononnya nak melayan citarasa yang berbeza lah. And also sebab Mummy terperasan rajin sekejap :-). Both dishes are quite similar but very different at the same time. For the tekak Jawa, I made lempeng sempoi abis and for the tekak Mat Saleh, I made crepes which are basically lempeng version Mat Saleh. But lempeng sempoi I cuma guna tepung, air and garam aje with kunyit as colouring. Crepes ni pulak French lempeng which use tepung, susu and eggs. So, kiranya lempeng versi Jawa ni less fattening lah dari lempeng versi Omputih ni, hahaha.

Untuk anak2 'jams', I gave them them both lempeng and crepes but makan dengan kari ayam. Dah darah mixed kan, so makanan pun kenalah fusion jugak ;-).




Dinner for the other half, crepes with ricotta mixture filling. Inti crepes ni I sauteed onions and garlic. Then I added cubed chicken fillet, sliced button mushroom, diced silverbeets and salt and pepper and sauteed until masak. Then I added the ricotta cheese to it followed by toasted pine nuts. Banding dengan kari, memanglah a bit bland but it was still very delicious as filling for the crepes.



Dinner for me, lempeng with kari ayam. Kalau dah Jawa tu, tak boleh dipisahkan dgn lempeng nya, walaupun jauh mana tercampak, hehehe.

7 comments:

Mat Gebu said...

LG..u pun jawa ke?..sama lah kita, walau pun mak i dlm kategori peranakan chinese, tapi ikut belah ayah dia jawaa u....cuma nenek sebelah ayah i tu melayu + peranakan chinese jugaa..haiyooo rojak kan....

lemongrass said...

Cik Mat,
lah kamu pun anak rojak jugak ye,hehe. I tak rojak, mmng pure jawa, my parents lahir kat m'sia but my atuk nenek belah mak dtg dr tanah jawa.Belah my dad sorang dr jawa sorang lahir kat m'sia so mng pure jawa abislah,hehehe. tapi sayangnya tak tau ckp jawa, paham aje, nak keluar dr mulut mmng keras lidah betul :-).

Flower said...

Lempeng I suka makan ngan salam tumis kosong yg pekat tu. Sedap you especially pepagi utk breakfast. Arwah mak selalu buat. Tapi kan tak de lah secantik you punya. Lempeng kita, lempeng kampung je.....

ps - semalam retail therapy kat Garden city. I bawak keta, first time you. Beli baju anak2 kat Myer. masih sale. mak nye pulak dpt scarf n my big cocktail ring. Ooo hooo...

Intan said...

"JAMS" - new term. Hahahaha :P

Ckp pasal mixed ni, I pun anak mixed jugak tau (x nak kalah I ni...). Mak I fr Kelantan & ayah fr N9. Parents arwah ayah I tu mmg dr Indonesia (minangkabau).

Kawin pulak dgn org Perak yg ada darah Pattani (belah Siam). Pening kannn?

Sian anak2 I confused... Rojak habis!

:)

lemongrass said...

Mallan,
I pun suka gak mkn lempeng dgn sambal tumis.Sedap kan! Jom 1 day, kita buat party lempeng, sure semua mkn tak sudah,hehehe...

Intan,
U pun keturunan Indon gak lah ye,hehehe.... Serumpunlah kita :-). Anak2 you melapattindon lah ye, hehe...

Ms Red Hat said...

Mynn,

Thanks mynn. This time around your 'recipe' is more descriptive. banyak pahala you dapat when other people try to make them to feed the family. love your idea of cooking simple and nice

lemongrass said...

Salina,
Klu u teringin nak mkn apa2, jomlah dtg rumah I. Boleh u masak kat my house sambil I pun mkn your cooking, hehehe.