Tuesday 17 January 2012

What I did with the harvest from the garden

For the past 2 days, I made an extra effort untuk bangun lebih awal to spend time in the garden early before the sun gets too hot.

(Subuh sangat lah awalnya sekarang so tu yang lepas subuh memang tidur balik. Pastu dah lah tengah cuti sekolah, tu yang lagi malas nak bangun awal, heeee….).

So, pagi tadi I started with planting all the broccoli and cabbage seedlings, the new tomato seedlings (which hopefully will be fruiting by the time our present lot of tomatoes die) and some bok choy seedlings.

Pastu watering lah pulak. I malas giler pagi tadi, I just used the hose and trigger system aje instead of guna the water from the rain water tank, hehehehe…

Then weeding and cutting the grass and harvesting the veges.

Dapat lah jugak I berexercise goyang2 kan lemak tepu in the body ni Smile with tongue out.

Dah lepas harvest the veges, kenalah buat something with the veges.

I made chargrilled eggplants and chargrilled capsicums.

Capsicum ni I grilled in the oven sampai the skin is blistered and black.

IMG_5268

Then, let it cool before peeling the skins off. Peeling the skins off ni memang kerja yang leceh but it makes the capsicum tastes so much nicer with no hard texture.

IMG_5270

Inilah rupa capsicum yang telah di peel. I used half of it to make pesto and the other half stored in the freezer.

And then I made chargrilled eggplants on the stove top.

IMG_5275

IMG_5277

Just slice the eggplants thickly and spray with olive oil on both sides and grill them using a grill pan.

Sedap dimakan macam tu aje or with pasta or any mediterranean dishes. I guess kalau nak guna terung ni untuk sambal terung pun ada ngam jugak lah!

And then I made tomato pesto using this recipe. Tapi I tak guna chilli sebab nanti kang tak makan pulak Miss 12 tu. And I used my own homemade oven-dried tomatoes aje, hehehe.

IMG_5278

IMG_5282

Rasa seronok sangat buat pesto ni tadi sebab guna capsicum, tomatoes and basil from our very own backyard.

The end product.

IMG_5286

Sekilas pandang, macam sambal ayam penyet aje kan, hahaha.

Then, I used some of the pesto to make fettucine with pesto and grilled seafood mix.

IMG_5290

I cooked the fettucine first, then drain it and mix it with the pesto. Add a bit of oil and the pasta water into the pan to make it easier to mix. At the last minute, pour a bit of cream and mix well.

IMG_5292

See, I tabur the grilled eggplants on the cooked pasta as garnish Smile.

IMG_5294

The seafood mix tu I just gaul dengan dried garlic granules, dried mixed herbs and salt before grilling them on the stove top on medium high heat.

Everyone kata sangat lah sedap nya the pesto tonite, hahahaha…..

Pastu (either I banyak sangat masa hari ni or I tersangat rajinnya hari ni, hikhikhik), I baked a sponge cake (alah, from cake mix aje, heeee) and pear tarte tatin.

IMG_5298

IMG_5301

My pear tarte tatin using this recipe (but I punya tak secantik their photo lah, heeeee). Makan pulak dengan a big dollop of whipped fresh cream, sangatlah nikmatnya!

Esok, I kena masuk garden lagi awal lah nampak gayanya untuk buang balik lemak yang dah terkumpul after eating that tarte tatin n cream itu!!!!!!!!!!!!!

26 comments:

susumanis said...

ooo LG sungguh merry veggy yr life over there..coool lah :))

Shahrizat said...

terliur saya tengok pesto tu. tolonglah bagi resepi sekali...sekian terima kasih. hehehe

KakAsma said...

droll dari atas sampai bawah stop kat fetuchinni..terus glupp...bestnyer...kalau dapat meraasa kan best..Min..akak seriuos nie tak pernah makan benda alah nie..must try gak ler..pesto tu nak kena buat ker..hihihihi ada yang ready made kan..

Dinas Aldi said...

Allahu akbar..kalau mai sini mesti terlioq punya tengok gambaq makanan...kena pi koreks2 dapoq la nampaknya daku nih..

ADEEYA said...

OMg sedapnyaa makanan. Huhu tengah2 lapar ni tengok gambar pun terliurrrr.

Deru Ombak said...

Looks good,, taste must be even more good..

Datang ziarah to say hello..

Unknown said...

im craving for pasta now sis! Oh my.. Dh la mkn apam balik je td kt psr mlm..aduhai..

Cik Sara said...

Awesomelah tengok akak ni..
Berkebun..lepas tu dari hasil kebun jadi juadah keluarga pula.. Mesti dapat jimat kos barang dapur kan?

lemongrass said...

Susumanis,
I wish I can do a lot more things dengan all the veges, baru lah rasa lagi syiok kan :-)

Shahrizat,
I dah bagi recipe pesto tu. You just click the link yg purple coloured word tu :-).

Kak Asma,
pesto ni bnyk yg ready made. I slalu beli yg ready made aje tp semenjak dua menjak banyak veges kat rumah ni, kenalah try buat sendiri, hehehe.

Dinas,
hikhikhik.....korek dapur pastu terus masak ye :-)

Adeeya,
I kalau tgh lapar, memang tak pergi blog walking sbb lepas tu memang segala mcm I rasa nak makan, hehehe

Deru Ombak,
thanks for visiting and commenting :-).

Muzel,
Dah lama nya tak makan apam balik, hehehe.

Cik Sara,
kurang sikit lah duit beli sayur tu tapi naik tang lain pulak. Bil elektrik kali ni sure tinggi sebab I guna oven nak keringkan all the tomatoes, hehehe.

kasihredha said...

semuanya dari ladang...fresh :)
sungguh tergoda dgn pear tarte tatin tu :)

whitecappuccino said...

rasa nak jilat2 screen lappy ni..uiihh! sedapnya fettocini tuh..salute la LG memang rajin n kreatif tahap gaban!

ameeza77 said...

salam,

what u masukkan the other half dalam freezer? hihiks...

selalu tgk org buat pesto ni, tapi base dia pine nuts kan.. rasa mcm mkn spaghetti with kuah kacang ker macam mana?

penDragon said...

oh, new tomato seedlings...bekalan tomato kt rmh akak sentiasa berterusan la nampaknya

Mulan said...

wooaahhh...!!! takleh nak kata apa dah.. rasa nak korek2 je screen ni nak rasa sikit..

Rima said...

Woahhh jeles jeles.. best kan if u can cook dari garden sendiri.. bertambah selera cam gini.. ur pasta tu nampak sedap banget and i suka akan terung grill mu hehe

ibh_sue said...

Seronokkk..semua hasil dari garden sendiri...(^_^)

Unknown said...

pepagi sesampai je ofis mesti tgk blog akak, bukak2 je perut pun mesti bebunyik skali. lapaaar nye lahhh tgk gambar2 makanan tuh.ekekekek

kucingorengemok said...

every time i bake something using a cake mix mesti macam ada rasa/bau hapak, padahal bukan tepung expired

Asmara said...

teruja dengan pear tarte tatin tu! hehe.. pestime tengok. :D

aishah said...

mana boleh dpt pine nuts kat m'sia?anyone?

lemongrass said...

Kak Kasih,
mostly semua dr ladang, hehe. Pear tarte tatin tu memang sedap esp klu makan dgn vanilla ice cream or cream.

Whitecappucino,
I kdg2 aje terlebih rajin, hahaha. Kalau I nak jadi lagi rajin, pasta tu pun I buat sendiri kan :-).

Ameeza,
Salam. Heee....
Pine nuts takde rasa sgt and guna sikit aje utk pekatkan pesto tu kiranya so takde rasa mcm mkn spaghetti dgn kuah kacang, hehehe

Mulan,
bila lah orang nak cipta screen yg boleh bagi kita rasa apa yg tertera kat screen tu kan, hehehe

Rima,
tu yg susah bila bertambah selera, hahaha. Macma mana I nak cuba kuruskan lemak2 kat badan ni klu asik tambah selera aje kan, heeee

Sue,
Memang rasa seronok lain macam lah bila petik and terus masak ni :-)

Aimi,
lain kali kena make sure dah bfast kenyang2 baru bukak blog I, hehehe

KOG,
I pulak rasa mcm bau telur tu kuat sgt everytime I guna cake mix padahal orang lain kata ok aje, hehehe

Asmara,
Orang lain buat pear tarte tatin sgt lah kemas n cantik nya, I buat berterabur all the pears :-)

Aishah,
kalau tak jumpa pine nuts, you boleh guna cashew or macadamia or almond. Banyak recipe pesto kat Taste website tu yg guna other types of nuts. Good luck ye!

Kak Ham,
hehehe...Kalau Atiah yg tengok, dia kata sllurppp jugak ke? :-)

T said...

I love Roasted Red Pepper. Nanti kena buat.

The other day I tried to make Apple Tarte Tartine, tapi last-last jadi sauteed apple/apple sauce je. Gotta tried it again.

liemaopurut a.k.a ana said...

kak lg,

sy sangat2 teruja tengok kepandaian akak memasak. semua gambo makanan yang akak upload nampak sedapp. owh....ditambah lagi dengan kerajinan akak ngan suami wat gardening... sungguh cemburu kerana kami hanya pandai tanam rumput ajer hahahha

Zaitun said...

Makanan kat bawah tu kak Zai tak pernah makan tapi tentu sedap sebab ada buah pear.

Shahrizat said...

ohh dah nampak resepinya..heheh sungguh asyik tengok gambar makanan sampai tak perasan ada link..hehehe , terima kasih.

lemongrass said...

T,
We love roasted capsicum as well :-). I haven't tried apple version, one day nak kena cuba jugak lah but sure nya apple pie lagi sedap kan? :-)

Ana,
Thank you for the pujian, Alhamdulillah dpt hubby yg sehati sejiwa suka gardening. Sometimes dia yg terlebih2 minat, I tak larat, hehehe...

Kak Zai,
Tarte tatin tu sedap sbb pear n puff pastry combination memang ngam lah :-)

Shahrizat,
you are welcome :-)