Saturday 9 April 2011

The shed, the bike, the garden and the calories

Bila weekend aje, mesti kerja we all kemas rumah. I pun tak tau lah apasal tak sudah2 kerja kemas outdoor area ni. Rasa macam baru haritu kemas the inside of the shed and pruned the roses and pulled out the weeds.

IMG_8682

Tengoklah ni! Macam nak pindah rumah aje kan. We took everything out of the shed and re arrange all the stuff and threw out so many things!

And guess what’s inside this box?

IMG_8684

So many silicon baking pans macam2 bentuk, kid’s baking set, CC carriers, glass cake display plate, CC display sets!

Uwaaaaa!!!! I pun tak ingat bila I beli benda2 ni semua. Yang buat tak boleh belah lagi tu, setiap kali ada sale, I still teringin nak beli lagi sebab I have forgotten I’ve got all this stuff in the shed, hikhikhikhik.

Macam ni kalau I nak balik M’sia nanti, kenalah I buat GA atau lelong kat blog ni kan. Sure ramai yang nak beli kan, hehehehehe….

Pastu, bila dah habis kemas the shed, The Other Half started his next  chore on the list which was washing, cleaning and oiling his bike. He even took off the wheels so he could clean and oil the gear and the chain properly.

IMG_8686

I asked him, “How come you don’t wash n rub me like you do the bike?”

His answer, “Because you don’t let me ride you for 2 hours everyday! Now, if you let me do that……

Ciss!!!!! Muahahahahaha……. Padan muka I, sape suruh tanya!

Malas I nak layan orang macam tu lepas tu, I pun pergi lah ambik gambar bunga ros Smile.

Dah tak banyak roses blooming sebab I haven’t been looking after them well and it’s also the end of the flowering season.

IMG_8689

IMG_8695

IMG_8697

And our row of capsicum plants.

IMG_8699

Buah dia banyak tapi kecik2 aje.

And I wore the heart rate monitor buat kerja tadi so let me tell you how many calories I burnt tadi and what’s its equivalent in food form.

We did 45 minutes of Maya Cardio = 211 cals burnt.

Which is the same calories we consumed if we eat 64g of Sara Lee pound cake!

You bayang kan lah, 64g of pound cake tu bukannya banyak mana pun, tak sampai pun 100g. Memang bila makan tu, tak terasa sangat kan, tapi we have to do 45 minutes of exercise to burn those calories off!

Light gardening for 81minutes (which is nearly sejam setengah)= 176 cals burnt.

Which is the same calories bila kita makan 3 1/2 keping biskut oreo.

Nak makan 3 1/2 keping biskut oreo, tak sampai pun 10 minit tapi kita kena buat gardening sejam setengah nak burn the same calories.

Cleaning the shed for 2 hours= 250 cals burnt.

Ini calories yang kita consumed bila makan 1 keping setengah roti canai kosong. Kalau breakfast nasi lemak, lagi lah banyak calories nya, hehehe. Itu belum kira kopi susu yang kita minum bersama2 dengan roti canai lagitu Open-mouthed smile.

So, bayangkan lah kalau kita makan benda2 macam ni hari2 tanpa exercise on top of other food, lama2 segala calories yang terkumpul tu akan terkumpul dalam badan in the form of lemak lah kan.

It’s not just how much you eat is important, it’s what you eat is important too in determining whether we are going to gain weight or lose weight.

23 comments:

Shereen said...

Oh gosh,LG...you really make me regret reading this post...hehehe..ignorance is bliss!!!
Wow..your hub is just like my hub..lots of innuendos when simple question is being asked...or maybe it's just us with otak biru..hahaha!
We got the same hobby...and I believe most other ladies too...mengumpul baking/kitchen stuff and then we tend to forget we have them.

zura aini said...

min, semak perut betul bila mencongak apa dimakan = apa dibakar, hazab rasanya, hahahaha, baru lepas bedal 5 keping choc chips. guna treadmill 3o minit pun dah semput.

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak LG,
Your calculations really freaks me out!! hhaha..btw cantiknya roses tu.. i like!!

NoRa said...

kak LG,

klo nak jual baking pan...let me know..hahahaha..suka tengok cantik tau..

relaxNhappy said...

Eh, ingatkan u nak kurangkan mengemas rumah. Rupanye bertambah rajin lagi ade lah =) cantik pulak I tengok capsicum tu merah2 kat pokok.

lemongrass said...

Shereen,
I think it's our otak yg blue, the hubs are innocent, hahaha ;-).
That's why nowadays, before I eat anything, I will think first whether it's worth the extra 30 minutes on the elliptical :-D.
If we were to show the hubs our baking collection, mau pengsan them I think!

Zany,
tu lah kdg2 rasa malas betul nak mengira segala benda yg dimakan but bila fikirkan balik yg betapa siksa nya nak turun the weight, terus tak jadi makan and terus kira segala benda, hehehe

Norul,
It freaks us out too, that's why nowadays we think first before we eat anything whether it's worth the extra calories or not, hehehe.

Nora,
Set! Nanti kalau I nak buat lelong, I akan war2kan berita gembira itu on the blog :-)

relaxnhappy,
I kesian kat my hubby buat kerja sorang2 so tu yg tolong tu. SO, hari ni I bloeh makan extra :-D.

Ticer Syah said...

aaaa..penat tulis tp lupa tekan..ciss

kira kalori tu mmg bagus..tp itu la..malas nk kira.. kalau kira msti sakit ati..tgk tu..nak burn fat kita yg umpama 3 bijik oreo mcm separuh mati kan...mencik sungguhhhhh..makan sedap..nak kasi ilang mengidap..hoohho
naik beskal bes, kalau hubby ride kita lak.. sama je kiraan kalori terbakar..hat tu i baca kat magazine..akkakakkaa

saffron said...

hahahahahhahahhahahhaa... k.min!! matt sebijik mcm sham! adoi! sakit perut i baca.

ps : when u wanna do garage sale, bagitau i awal2 ye, i nak be the 1st person terpacak kat ur blog.. hehe..

Sizuka said...

alamak k.min! silap login account ler. :D

Naomiehasmi said...

..suker soalan u tu...hihi..!

Yat Maria said...

that conversation tickles me to no end!! muahahhaah

DeLancrettLurpak said...

i had 4 french toast cicah sambal sotong for breakfast..
a plate of lamb chop with mashed and veggies with peanut butter milkshake for lunch...
a half cup of white rice with ayam masak lemak cili api, cencaluk, ulam kacang botol and 3 slices of tempe goreng...

now tell me berapa banyak exercise I kena buat, pengsannnnn!!!!

Trying To Be Muslim.. said...

kak Lg....
Muahahha.....2 hrs riding...baik u wash n rub yourself....he3.....:) I love the flowers.....mmmm bloomong beautifully....

Mulan said...

wooowwooo... ayooyaiii.. camni kena exercise 5 hours/day kot.. sbb makan takde protokol punya.. main redah je ikut suka hati..

tqs lg.. at least tau sikit2 camna nak calculate semua tu... pakat adjust sendiri2 je la nanti.. byk mana makan, byk mana nak exercise..

cehh, semangat ni..

lemongrass said...

Ticer Syah,
I pun bila dah start counting calories ni, bilatengok oreos terus terbayang the exercise yang I kena buat untuk burn the calories. Pastu, terus tak jadi makan sbb bukannya sedap mana pun oreos tu kan, hehehe.
Psst...kalau he rides me, dia yg burn loads of calories not me, kahkahkah...

Shidah,
Kalau untuk you, I buat special close sale for VVIPs only. Lagi banyak you boelh pilih, hehehe.
Nyampah kan dpt hubby yg pandai aje menjawab ni!

Naomie,
I konon2 nak bermanja lah, tup2 dpt jawapan mcm tu, hehehe

Yat,
I was trying to manja2 with him wanting him to say that he will give me a back rub and wash anytime I want. Suddenly dpt answer like that, nyampah I.
Psst...I think I can last 2 hours, don't know about him though, muahahaha

Lurpak,
Hahaha...I stopped counting after the 4th french toast :-D. Too many to count, I have to use calculator, hikhikhik.

Ayu,
tu lah kan, baik I buat wash n rub sendiri kan. Penat weh kalau nak ride for 2 hours tu! :-D

Mulan,
That's why kadang2 rasa mind boggling bila tengok the amount of calories in a small amount of cake. Nak makan pun rasa serba salah sbb terbayang the exercise yg kena buat to burn the calories off, hehehe.

Yati-M said...

bwahahahahhaa...sure you regret asked him that..pheww..

ur capsicum mmg mengancam la...

Mama Iman said...

syiok dgn kerajinan u wat all the house chores bagai... klu rasa nk jual mende alah baking2 tu.... cepat2 post kt blog ek... leh i main beli2... hahahha... :D

SJB aka SUELYN J-B. said...

For me kalau macam tu kena exercise more then 3 hours a day. Itu pun kalau tahan hehe.

PUTUBAMBU said...

mak aii..!

makan sedap2.. tapi nak burnt dia punya calorie tu berjam-jam..
ish..ish..

kena diet ni..
makan dah tak ingat dunia..!

thanks for the tip ye LG

kucingorengemok said...

oh oh please do a blog-lelong! :)

Unknown said...

hahaha.. kan dah kena. sapa suruh tanya. hehe.. :p

kak LG.. pls knock on my door (blog) when u're having sales. skrg jarang2 dpt blogwalking.. rugi besarrrrr kalau terlepas yr sales! :D

NenetPenne (NP) said...

i just read and dont know what to comment...

just rasa kalau ada hubby, mesti best.. sigghhhh

lemongrass said...

Yati,
Alah, dia tu perasan aje can last 2 hours, hahahaha....

Mama Iman,
I pun suka main beli2 ni, tu yg rasanya memang terpaksa buat jual2 kat blog sebab dah penuh dgn segala macam barang kat rumah ni :-D

Sue,
I memang tak suka exercise ni. I only do it sebab terpaksa to keep me healthy, hahaha.
That's why a lot of times, I would rather eat less than have to do more exercise :-).

Kak Putu,
tu yg I slalu fikir dulu sebelum makan whether worth the extra calories or not, hehehe. Kalau food tu memang sedap betul, I akan makan and then exercise extra. Tapi kalau setakat biasa2 aje mcm oreos tu, baik I tak makan dari kena exercise bagai nak rak, hahaha

KOG,
InsyaAllah one day bila we all nak balik M'sia I akan buat lelong kat belog ni :-)

June,
hehehe..tu yang kadang2 I malas nak tanya :-).
I will knock on your door but it wont be in the near future though.

Net,
InsyaAllah one day you will be so happy again with a loyal hubby by your side.