Wednesday 3 June 2009

 

Sebelum saya menulis cerpen, just nak clarify sedikit, segala perbualan di bawah berlangsung dlm bahasa inggeris tapi telah di terjemahkan oleh tuan tanah blog ini, hehehehe…… Manalah tau, kot2 nanti ada pulak yang tertanya2 nak tau sama ada anak2 saya dan suami saya dah mahir cakap bahasa melayu sekarang ;-).

Mak n Pak Mertua saya selamat sampai ke Perth tengah hari tadi and nasib baik lah flight depa delayed sikit so sempat lah saya membuat final vacuuming satu rumah selepas habis kerja sebelum mereka sampai tadi :-). Lepas The Little Misses sarapan pagi tadi, memang penuh dengan breadcrumbs lah kat bawah dining table tu, tu yang saya tunggu sampai tengah hari untuk vacuum, tak kuasa lah saya nak vacuum 2-3X satu hari!

Punyalah terkejut sekejap saya tengok Mak mertua saya tadi bila depa sampai ke rumah. Selama2 ni sepanjang2 saya kenal dia, rambut dia sentiasa kaler auburn ( memang dia suka kaler rambut sendiri tiap2 bulan ), tup2 tadi saya tengok rambut dia dah berubah ke kaler blonde gitu! Dah lama jugak dia tukar kaler rambut tu tapi selalunya nampak kat skype aje and tak lah berapa jelas sangat, tadi nampak in real life, baru lah ternganga di buatnya! Waduh waduh, makin muda perangai mak mertua saya ni, hehehehe…. Sehinggakan Miss 5 pun siap tegur dia, “ Nana, rambut Nana dah tukar jadi blonde lah! ” Wehehehe…… Bila saya tanya Suami saya kenapa Mak dia kalerkan rambut ke kaler tu, dia pun geleng kepala sambil berbisik, “ mungkin dia nak perasan jadi muda kot!” Anak dia pun heran tengok Mak dia macam tu tapi tak berani nak tanya the reason why, hehehehe….. Nanti saya akan cuba ambil gambar dia dan rambut baru dia ye. Sekarang saya pulak nak tunggu Mak saya yang kat kampung tu kalerkan rambut, hikhikhik…. ;-).

Untuk dinner tadi, Suami saya suruh saya masak seafood pizza dan saya pun menurut perintah aje lah sebab terlupa nak beli fresh pasta untuk masak pasta. Tapi Mak mertua saya tak makan banyak mana pun pizza tu sebab ada banyak cheese kot. Pak mertua saya dan Suami saya pulaknya lain cerita, dua2 sama2 pulun pizza tu macam lah tak pernah makan. Saya tak perasan pulaknya jika Mak Mertua saya asik jeling2 pandang suami dia ke tak sebab makan banyak sangat, hehehe. Mak mertua saya ni jaga makan sebab dah meningkat umur kan and dia pun selalu lah jaga makan suaminya jugak. Tapi Pak mertua saya ni pulak, kalau datang rumah we all, memang bantai makan banyak2, hihihihihi…. Manalah kan Mak mertua saya tak geram! :-). Pastu saya pulak jenis masak yang tak jaga makan, segala benda saya masak :-). Takpelah, 6 hari aje makan macam2 ni, pastu bila balik sana balik, boleh jaga makan semula.

(Gambar dinner lupa nak ambik sebab segan weh nak tertonggeng2 ambik gambar pizza tu, hehe)

Pastu, lepas dinner and borak2 sekejap, Mak mertua saya offer nak tolong Suami saya basuh pinggan, terkejut Suami saya dengan offer itu! Suami saya kata, selama ni mana ada dia offer nak tolong basuh pinggan kalau dia datang sini. I pun tak ingat lah ada ke tak. Sian depa, dah penat sangat from the flight, pukul 7.30 tadi dah masuk tidur. The Little Misses pun terkejut abis sebab Nana n Pop masuk tidur lagi awal dari diaorang, hahahaha…..

Jadi disebabkan depa masuk tidur awal, dengan senang hati nya lah saya bertapa depan PC ni dan tak sempat lagilah saya nak terasa hati dengan mereka, hahahaha……

DSCF6027

Di sebabkan takde gambar dinner malam ni, layan gambar Miss 5 ni aje lah ye. Gambar ni I ambil guna my old digital camera menggunakan portrait mode. I baru lah perasan yang my old digital camera ni banyak betul fungsi nya yang advance yang I still haven’t mastered yet including manual focus, shutter speed, aperture, padahal digital camera biasa aje. Camera lama ni pun sebenarnya tak abis lagi baca manual dia and belum expert lagi dengan all the functions, dah memandai2 beli DSLR, adeh..deh..deh…… The Other Half suruh I baca both manuals and to make sure I khatam both and then to explain everything to him! Banyak lah kerja I!

20 comments:

weeda said...

nak tengok pic PIL sis yg latest la hehehe...hope sumer okay ye :)

Flower said...

Dik oi... beli lah irobot. Tak yah menonggeng2 mengvacuum. Tekan je butang.

psst - Mak mertua blondie ye. Menantu bila lak nak blonde. ;)

lemongrass said...

weeda,
nanti, tunggu I ambik gmbr diaorang wknd ni. pastu baru lah tayang kat blog :-)

Nora wei,
Nanti lagi banyak lah excuse my MIL nak kata menantu hantu dia ni pemalas klu I beli irobot, hehehe.... Klu I tukar blonde, adalah anak2 I nanti nangis sbb dah takde rupa Mummy lagi dah :-P

ain said...

harap2 sepanjang 6 hari dok ngan min, semuanya ok2 belaka. tak sabo le nak nengok ruper PIL min especially MIL min. musti vogue!!

p/s...lawanya miss 5!!!so comelll!!

lemongrass said...

Kak Ain,
klu tiap2 malam diaorang masuk tidur cepat, mmng lah best for me sbb tak lah susah2 nak layan diaorang kan :-). Sure terkejut u all nanti tengok gmbr terbaru my MIL, hehehe.
Miss 5 tu I geram betul tengok rambut curly dia, mmng mcm maggi kan :-)

Fazlinil Irma said...

ehm..jangan miss 5 mintak nak blonde rambut sudah..hehe

akak..not bad la bm akak..kalau 6 hari tulis..dah tak rasa kekok..hehe

selamat bermenantu mertua selama 6 hari..jangan tension2 ;)

azah said...

akak rasa pak mentua you nyenyak tidur sebab kenyang tp mak mentua tak leh tidur sebab tension laki dia mkn byk dan tak kenyang...hehe...gorgeous nya miss pan asian ni...

Mrs. Ishamizu said...

hehehehe....samala i, takkan amek gmbr sakan punyer dpn mertua..maluuuu.:D

Nway, xsbr nk tgk gmbr mak mertua sis yg blondy tu..hihi...

~shahila~ said...

hehehe.. camaner ler ruper MIL akak eh... mesti vogue gitewww!

3E said...

amat kelakar la cerpen kak LG kali ni..bahasa skima tuuu...tapi layan la....eeiii...camner rupanya ur MIL with new hair color tu yea...

Unknown said...

sis.. gud luck dlm melayan mertua ye.. btw, ur bahasa melayu not bad eh..

nnt masukkan gamba ur PIL esp MIL yg blonde tuh.. hehehehe

Ayu said...

salam kak....

ayu ni mcm masuk kelas bahasa malaysia je.hahaahahaha....jgn mare kak,gurau je.tak sabar lak ayu nak tgk gmbr PIL akak dgn gaya t'baru tu.

eeiii....geram sungguh ayu tgk Miss 5 tu.rambut diaaaa...mntk skit leh tak? rambut ainnur nipis sgt la.takde maggi2 pun.iiissskkk...kak,tepi mata dia tu nape?

Mrs Hardlena said...

hahaha.. rasa semacam plak bila baca blog kak min versi melayu nih. apa2 gud sbb masih fasih berbahasa melayu ekekeke. x sabar nk tgk rambut blond ur MIL ni..

lemongrass said...

Irma,
Klu The Little Misses nak tukar rambut blonde, waaccchhhhhaaaa, kena from we all, hehehe...

Kak Azah,
pagi tadi I tanya FIL, dia kata dia tidur nyenyak tp tak sempat lak nak tanya MIL, hehehe...

Ishamizu,
klu I ambik gmbr, surenya diaorang akan nak tengok my blog kan, nanti terkantoi lah rahsia I gossip pasal diaorang, hahaha

Shahila,
mmng vogue abis, nampak lagi muda dr I, wakakaka....

3E,
mari lah kita sama2 buat karangan BM SPM, hehehe...

Myalisha,
my BM mmng ok lagi tp u all yg nak baca sure tergeliat2 lidah kan, hehehe....

Ayu,
Teringat ye kenangan kelas BM kat high school dulu :-).Zahra tu dulu masa baby mmng halus sgt2 rambut sampai lah dah 2 tahun baru lebat sikit pastu terus jadi maggi, hehe. Kat tepi mata dia tu luka, dia scratched dgn kuku :-).

Halen,
Sure orang ingat dah termasuk blog orang lain kan sbb skema nya BM, hehehe....

~KB~ said...

LG,
Ibu bapa mertua datang bertandang,
6 hari bersama, terasa begitu panjang,
LG 'sengsara', tp anak-anak gembira,
Jika begitu, pahit ditelan sahaja.

Selamat maju jaya untuk 6 hari yang panjang... 1 hari telah berlalu, 5 hari lagi untuk dilalui... gosh! bahasa melayu ku!!! A1 tau dulu!

~U know who I am~

-aishah- said...

hi kak..
just so u know, i loveee to read ur blog.. sy x kawen lg, br 23.. but then, teruja nk kawen tgok akak pnye life.. hehehe...
i wish someday i could be an expert cooker like u.. =)
and what a nice family u have..dlu sy berangan nk kawen dgn omputih gara2 minat terlampau dgn boyband westlife.. but then, i've got bf, org tganu lg.. hehehe.
keep on writing.. :)

fifi said...

syabas kak, hehe..6 hari ni blog dlm bahasa melayu lah eh..
mesti sedap pizza akak tu eh..
dah terbayang full of cheese..

moon said...

Cik Lemon,

Terasa lain benar kat blog cik lemon sekarang sebab dah dibahasa melayukan...penuh dengan hati-hati ayatnya...hehehehe. Apa pun selamat melayan tetamu cik lemon, cik moon pun macam tu gak bil PIL datang lagilah kalau bermalam kat rumah lama-lama.

Anonymous said...

Hi,

Selamat melayan mertua ye...hish kita tunggu ye rambut baru...layan

lemongrass said...

KB,
clap5X, hehehe, siap berpantun lagitu. I pun dulu SPM dpt A1,terkejut my cikgu BM,hehe

tinkerbeLL,
wahaha, kenapa sampai teruja nak kawin lepas tengok my blog? I edit dah episode gaduh2 n masam2 muka tak masukkan dlm blog, hehehe...I dulu muda2 pun tak tau masak jugak, dah ada family, baru pandai sikit2 :-).

Fifi,
6 hari ni aje lah blog ni guna BM penuh, lepas ni jadi rojak balik :-)

Cik Moon,
Rasa mcm tak best pulak klu tak guna bahasa melayu baku,hehe. Tu yg ayat semua mcm budak SPM aje :-). Walaupun dah lama kawin tp still segan gak dgn PIL ni kan.

noorsl,
I dah tempek gmbr rambut baru mlm ni :-)