Tuesday 10 November 2009

Slowly progressing….

I’m feeling a bit happy now because I can see some progress in the dress making :-). I spent nearly 2 hours last night duduk depan the sewing machine and the overlocker, terasa macam pekerja kat sweat shop aje pulak, hehehe. Baru 2 jam dah rasa macam best aje, orang lain spend 1 hari suntuk buat macam2 and produce gorgeous clothes tak kata apa2 pun kan, hahahahaha… Biasalah kan pekerja amateur ni i.e. me, dapat jahit 1 baju aje dah rasa bangga bagai ;-D.

And while I was sewing last night, sebab material dresses tu sama aje kan, I got a bit confused. I was like.. “eh, ini dress sape ye? how come I got 1 extra top and extra 2 pieces of the skirt bit? but I’ve matched everything else and I did get 6 dresses so how?????” I definitely tak boleh jadi tukang jahit lah kan sebab baru 6 dresses aje dah confused and got them all mixed up. Ye lah, selalunya I buat dresses for The Little Misses and the nieces guna kain lain2 so tu yang tak confused. Ni tetiba sama aje kain semua :-). Nasib baik tak kena buat 10 flower girl dresses kan, wakakaka…..(To Raina and Raisa, sebab kain tak cukup, I’ll make you dresses from another green kain ok! :-)). Tonite I kena sambung lagi buat the dresses and make sure the right top is sewed to the right skirt, the right skirt front is sewed to the right skirt back :-D. Lebih kurang macam lagu ni lah… “the foot bone connected to the leg bone. the leg bone connected to the knee bone. the knee bone connected to the thigh bone, it’s easy to connect those dry bones”. Have you heard of this song? It’s called Dem Bones which is a really cute song. Kenapa I merapu ni? Entah lah you, hehehehe. Tu yang The Other Half kadang2 tune out bila I cakap2 denagn dia sebab I selalu menyimpang jauh from the main topic of conversation :-D.

Anway, like every other tukang jahit, masak tetap diterus kan walaupun busy dengan jahitan…

Last nite, we had ‘beer-battered’ fish and chips. I bought this non-alcoholic malt drink which I guess is the equivalent to beer without the alcohol kot, hehehe. Rupa dia macam ni..

DSCF7508

The Other Half loves to drink it on a hot day but for me, it’s definitely an acquired taste lah. I don’t like it. Macam makan budu and cencaluk jugak, sape yang tak biasa makan, memang tak boleh telan langsung lah :-).

And this is the fish and chips dinner. Sape nak recipe the batter, boleh tengok kat sini . Tapi kalau you all tak pakai malt drink ni pun takpe, pakai aje soda water.

DSCF7517

Tengah berdiet pun makan fried stuff, hehehe…

And malam ni pulak, I made Samsun pizza which is the glemer name for folded turkish pizza, hehehe. But inti dalam tu is beef mince. Kalau nak recipe boleh tengok kat sini but I tak letak pine nuts or feta cheese and I guna beef mince aje and I tambah chili flakes untuk bagi pedas. And for The Little Misses I made stuffed crust pizza. Why I terajin malam ni? Tak tau lah apasal :-).

DSCF7520

Sebelum masuk dlm oven. Psst..cantik tak my marble rolling pin itu? hehehe… but berat nak ma***s. Kalau jatuh atas kaki I, memang kena pakai cast lah lepas tu for a few months!

DSCF7529

Ni, lepas kena bakar. I punya pizza memang selalu naik macam bukit!

And this is our folded turkish pizza..

DSCF7523

and at the dinner table…

DSCF7533

DSCF7535

Makan pulak dengan salad sebab nak nampak kan healthy kan ;-). Jom makan buat orang2 yang terliur!

29 comments:

ain said...

minnnn...banyak nya menu mlm ni!!! terliur akak dok tengok dinner you!! nak join jauh sangattt!!hehehe

psst...klu baju dh siap, jgn lupa tayang!!! rolling pin tu kalau ketuk kepala orang, mau maut tau!!!

Cikmin said...

alahai...tgk pizza u terus perut lapo la LG...now tgh hujan lebat tau..rolling pin tu tu kan..klu cikmin decoupage kan cantk gak tu...

lemongrass said...

Kak Ain,
actually kan, malam ni cuma buat 1 dough aje tp jadi 2 jenis pizza so kira rajin dlm malas lah tu, hahaha. Sebelum nak ketuk orang, tangan I yg patah dulu sbb berat giler nak mengangkat nya tinggi2 nak ketul kepala orang tu, ehehe

CikMin,
kalau dah decoupage dek kamu, jadi hiasan aje lah rolling pin tu nanti kan. Camner I nak gelek pizza I nanti, hahahahaha :-)

fmina08 said...

wah kak min....nk pizza 2 set gak!! ekeke tamak haloba tol..mentang2 the other half xda..makan byk ea.. eh? ye ke dia xda? lama xmai sini...ampuuuuun kak...

lemongrass said...

fmina,
dia ada ah tu kena buat piza bnyk2.Klu The other Half xde, I masak mee aje :-)

kak tyea said...

hehe...they look so yummy...jealousnya tengok..tp sayanglah..bahan2 dia susah nak cari kat sini. Nak cari cheese pun susah, apalagi soma menda2 tu..

SJB aka SUELYN J-B. said...

Feel like u are in the restorant. I wish i can cook like u (^_*).

akiratoriza said...

Salam LG...

Subhanallah sedapnyer gambo makanan tu...alangkah indahnya lau dapat makan...hehehe... akak jgn putus asa teruskan berusaha tok siapkan dress2 tu ye...chaiyo2!!! anyway kim salam kat Miss 10 coz dah dpt ape yg diimpikan...Gud Luck..

Rima said...

LG
Sodap bai tu.. eversince my son kat army camp.. malas betul nak masak lauk pauk.. tmrw if ade time boleh jugak nak try buat turkish roll.. but ah.. i hv to go and get feta cheese first..ty for sharing the recipe!

afid said...

Kak LG,
sedap..sedap pizza tuh. hehhe..kite kalau buat pizza kekadang naik gebu, kekadang bantat keras. mengapakah? hu3..
Baik terjah pizza hut!! Yum..

lemongrass said...

Tyea,
tu yg bila duduk sini, memang asik makan western aje sbb lagi senang cari bahan western dr bahan asian kat sini. Tekak I pun dah ikut2 western, hehehe...

SJB,
I only started 'real' cooking when I moved to OZ, plenty still to learn :-)

Akira,
Macam kat pizza hut aje ye? Cuma takde garlic bread and mushroom sup aje kan, hehehe.
Kita tak boleh putus asa siapkan dress tu sbb tak nak kena marah dgn the flower girls, hahaha

Rima,
When there's less 1 person in the house to eat your lovely food, it's difficult to get motivated to cook isn't it? :-). Takpe, once he' back, you can cook up a storm for him!

Afid,
Agaknya yeast kot yg jadikan you punya pizza bantat :-). I pulak klu nak makan pizza, mesti terjah breadmaker suruh menguli, hahahaha...

Rahmath @Anak_Mami said...

Hi Mynn,


Glad to know u are progressing well. Tapi kan..sob.sob..I tengok gambo makanan yg lazat-lazat itu..dah lah kita kononnye diet, makan oats jer pepagi..ini fikiran dah bercelaru..habislah HR Manager nie..memang tak boleh tengok masakan Mynn ler..nanti malam nie kita usahakan buat fish and chips..

mrswongjowo said...

LG...
So yummy
Not good for my tummy...he..he..
Duk tunggu dgn sabar ni gambar dress tu keluar....

Anis Rafie said...

kak min.. i selalu suka tgk pizza2 yg u buat.. sangat meriah dan menyelerakan.. selalu gak buat pizza tapi tak akan come out mcm kak min punya yg meriah dengan cheese.. almaklumlah cheese kat sini takdelahmurah sgt.. huhu..

Kak Min, nnt jgn lupa tayang hasil jahitan ok.. mesti cantik...

Watierman said...

Apa jer Yg min hidang sedap...!!!Akak dah penat memasak...nak makan yg ready made jer lah!!!

azieazah said...

Tidak upaya menahan air mata dan air liur yang melelehhhhh...!

kejammmm... ! tayang ler lagi.. tayang ler lagi...>> sambil kesat air liur.. hehehehehe

Sally said...

emm lama tak jenguk blog LG..sebab dah ada title sekarang ni dok baca title jer..jgn lupa tayang baju tu bila dah siap sewing nnt..tak sabar nak tgk ..mesti kebabom ni.kan!

Anonymous said...

kak LG, this folded pizza ni sama species ngan calzone gak ke? At one point I was so crazy about calzone, asyik nak makan aje (tahu makan tapi tak tahu buat).
Now I've seen you making the 'similar looking pizza', ni yang buat I pun nak try kat rumah.

Unknown said...

Ingatkan dah dapat tengok dress yg you jahit. Nampaknya kena tunggu lagi lah :(

Pizza tuh nampak sedap sangat2. Meleleh air liur bila tgk the melted cheese. Bestnya! Dah lama I teringin nak buat pizza sendiri, tapi sampai la ni tak buat2... kenapa lah penyakit M nih banyak sangat!

silversarina said...

Salam ziarah ,

Sungguh menyelerakan makanan yang dimasak oleh empunya blog especially pizza tu yang sarat dengah cheese...yummy !!

lemongrass said...

Rahmath,
you silap tu, I ni slowly progressing, bukan progressing well, wehehehe.. ;-)
I pun konon2nya tgh berdiet sebelum nak balik M'sia ni tp tengok lah benda2 yg I masak tu. Lagi I nak diet, lagi beria I masak benda lemak2, hahahaha

Mrswongjowo,
tunggu you, sabar sabar, hehehe

Anis,
Kat rumah I ni memang laju aje makan cheese, kalau sekilo cheddar tu probably dlm 2-3 minggu habislah. Tu belum masuk mozarella n parmesan lagi tu. Nasib baik lah cheese murah gak kat sini, hehehe
Psst.. kalau I tayang dress tu nanti, kalau tak cantik pun you mesti puji cantik tau! ;-)

Kak Watie,
I klu penat memasak n malas nak masak, I masak maggi aje untuk semua orang, hahaha...

Kak Azie,
Hubby I pun meleleh air liur tengok pizza tu, padahal semalam baru makan! Memang lah lebih kurang Kak Azie aje tu, hahaha

Sally,
Dress I tu klu dpt di pakai dek flower girls tu, I dah happy sgt2. Rasanya tak dpt kot nak capai kebabom tu, heheheh

Plearus,
The italians called it calzone but the turks called it samsun. Tapi satu mak satu bapak lah dua2 ni :-). Cuma calzones tu dia mcm karipap sikit bentuk nya sbb kepit dia on the side but samsun ni kepit dia kat atas and inti lain2. Paham kan? :-) Buat lah you, senang aje nak buat nya tu..

Iaaini,
probably next week kot I baru berani tayang the dresses. Sbb memamng takde 1 pun yg dah complete. I ni lambat aje buat kerja, hehehe

SilverSarina,
Salam singgah. Thanks ye sbb sudi singgah my blog :-)

Anonymous said...

Kak LG!!! bestnye tgk pizza ngan folded turkish pizza tue... lapor lak tengah2 malam ni..esh.

Ayu said...

aalleerrrr....klu pi umah akak kan,slalu buat ayu ngences tau.nsb baik la umah betul akak jauh.klu dekat....hari2 ayu dtg ngendeng kat umah akak

pape pun slamat b'juang menyiapkan baju2 tu.hehehehe...

Yati-M said...

calzone tu mcm yg ada jual kat secret recipe yg mcm karipap beso tu kot...

samsun pizza LG mmg berjaya membuat saya meleleh..

cepat la update gambo baju2 tu... sure saya puji kaw2.. hehe

shimaashikin said...

yummy!!!! i loike it!! =)

lemongrass said...

Ijan,
tgh breastfeed baby memang sentiasa lapar aje kan :-). Tak tengok makanan pun still lapar gak, hehehe...

Ayu,
hehehe...klu rumah dekat, tiap2 petang adalah muka Ayu kat depan pagar ye :-)..

Yati,
A'ah, calzone tu mcm karipap besar tp doh dia pizza doh lah. Ada yg satu lagi panggil pasties, yg ini mmng karipap betul tp saiz aje besar gedabak :-).
Esok I boleh tayang dresses tu kot ;-). Jgn lupa puji tau! hehehe

Shima,
tergoda jugak ye tengok pizza I? :-)

zombiedaddy said...

Kakak,
Raina and Raisa said dont worry about the dresses for them. They'll still look cute wearing anything anyway. They said what's important is that you dont forget the chocs for their daddy. So ok dont forget.. :)

lemongrass said...

Adik wei,
ciss, memang lah kamu.Adalah yg nanti gamaknya sorok coklat makan sorang2 dlm bilik tu ye, hahaha

ClarityDefinesYou said...

OMG!! your food are all so delicious particularly the pizzaaa!! so gebu!! is there any chance of getting some gebu2 tips from you on how to make them :)) Oh btw, i like your blog very much :))