Monday 10 November 2008

Ramai yang kata the scones I made yesterday nampak sedap, memang pun sedap u! :-). Especially if you have it with cream, lagilah sedapnya. I generally like scones but sometimes scones yang dibeli kat kedai ada rasa 'pahit' sikit, probably from the bicarbonate of soda kot, maybe diaorang tertuang 1 kotak agaknya tu yang terasa 'pahit' nya. But the recipe that I've been using ni takde guna bicarb soda which for me makes it taste so much nicer. Instead it uses lemonade (sprite or schweppes lemonade, alah yang fizzy drink tu!) and thick cream. And teramat lah senangnya nak buat. Lagi mudah and cepat dari naik kereta pergi bakery beli the ready-made scones ;-).

Scones

300g tepung naik sendiri (SRF) / 2 cawan - plus a bit extra masa kita nak uli the dough
125 mlm (1/2 cwn) lemonade (sprite)
125 mls (1/2 cwn) thick cream - I guess klu kat M'sia u boleh guna fresh cream or whipped cream
40 mls (8 teaspoons) fresh milk
a pinch of salt

-Panaskan oven 220ÂșC.
- Ayak tepung ke dalam mangkuk yang besar.
-Add the lemonade, cream, milk and salt into the bowl dan kacau menggunakan butter knife sehingga jadi dough yang lembut.
- Keluarkan dari mangkuk dan letak di atas papan pencanai /meja yang di tabur dgn tepung gandum. Uli perlahan2 sehingga dough tak melekat di tangan. You might have to add the flour a little bit more masa menguli tu. Tapi jangan uli sampai macam menguli roti, uli sekejap aje hingga semua soft and combined.
- Press the dough using your hand sehingga about 1 inch thick.
-Using a round cutter, cut the dough until all done. Kalau besar cutter, besar lah scone nya and dapat sikit aje.
- Place on lightly greased baking tray and brush the top of the scones with milk (tak nak pun takpe). Tak perlu letak jarak sangat2 pun sebab scones ni tak lah mengembang sangat.
- Bake for about 15 minutes or until lightly browned.
- Serve warm with cream or butter and jam.



That's the recipe done. And now to tonite's dinner. Dinner paling senang nak buat, maki zushi. The other half and the Little Misses love smoked salmon sushi. I rather have chicken filling in my maki zushi than smoked salmon. So, tonite I made smoked salmon filling and chicken filling (leftover chicken from the chicken rice). Senang keje!

5 comments:

MiD \(^0 0^)/ said...

suka-suka...terima kasih daun keladi

Mrs Mommy said...

salam...I love reading ur blog. Best mcm-mcm ada especially all the good food yg u masak utk ur family...

Intan said...

Dapat resipi, mesti copy paste... buatnya ntah bila.

Kalau dpt makan yg u buat, mesti lagi best!

Hehehe

:D

Flower said...

Betul lah, your scone nmpk sedap. Sama mcm scone dari Baker's delight ke apa. I had scones last friday. Makan2 n chit chat with my hb's aunt. Tapi I beli je dari kedai. Had it with homemade strawberry jam. Yummy... Omar I kalau makan strawberry jam mesti yg homemade. Yg beli dia tak layan. Teruk betul my boy tu.

lemongrass said...

Hi Middaygeo,
Sama2 kasih :-).

Hi Mrs. Mommy,
Thanks sbb sudi singgah. Good food tu I masak bila tgh rajin aje,hehehe... Bila tgh malas lain citer :-).

Intan,
Klu u dtg sini dah sure nya I akan buatkan utk u kan,hehehe... I pun bnyk sgt copypaste recipes tp ntah bila lah I nak buat,sama lah kita ye :-)

Mallan,
u slalu ke buat homemade strawberry jam masa summer? Dulu I ada gak buat tp skrg ni lagi bnyk malas dr rajin, hahaha.