Sunday 28 December 2008

Hari ni pergi shopping lagi but this time with my 'bag carrier' aka the other half and the Little Misses in tow. But, bila dah ada 'bag carrier' ikut sama, takde mood pulaknya nak beli macam2 :-). Apalah kan, hehehe. Cuma beli some nice bottles for the other half to put his home-made lemon cordial and some more ceramic bakers. The rest of the time cuma window shopping aje which was still very fun.


Balik from the shops, the other half straight away went into the kitchen with a mission. He's been wanting to make home-made lemon cordial for a few weeks already but he wanted to get the right bottle to put his cordial before he can start. So, tadi dah terjumpa the 'right' bottle baru lah dia dengan senang hati masuk dapur. Lemons kat pokok tepi rumah ni pun dah kuning2 semuanya so might as well use them for something kan. Since he didn't seem to need my help, I pun malas lah nak offer to help him, memang dasar bukan isteri mithali betul, hahahaha. Lagi best lepak depan pc gi meronda2 'rumah2' orang. I had no idea what he did but tak sampai 30 minutes dah siap 2 botol lemon cordial which didn't taste too bad :-). I might keep him then since he can make lemon cordial, hehehehe.....

Ini lah botol cordial yang di cari2 the other half, tadi baru terjumpa at the shop. I rasa letak kat botol mana2, sama aje kan rasanya :-).


Then after his turn in the kitchen, my turn pulak to cook dinner which was spaghetti marinara. Ingat nak suruh the other half continue his 'sojourn' in the kitchen by cooking dinner sekali but didn't really want his body to go into shock sebab tetiba kena spend so long in the kitchen kan. Takpe lah, let him get used to the kitchen a little bit at a time, hehehehe..... ;-). Mana tau, tahun baru nanti he would want to spend more time in the kitchen, which I doubt very much will happen! If Daddy starts cooking our dinners, I think miss 5 will definitely go on strike, hahaha....


Anyway, malam ni nak tayang the ceramic wares that I bought. I like ceramic wares sebab nampak cantik aje bila nak menghidang from oven straight on to the table but part berat tu yang tak larat nya kadang2. The square ceramic baker tu is 27 cm, besar lah jugak kan so nanti senang lah kalau nak buat lasagna ke, pasta bake ke, puding roti ke :-). I used to only have the round and small rectangle pyrex glass ware utk bake my pasta and nak buat puding roti. Tu yg bila nampak the square thing on sale, terus sambar satu. The 2 oval ceramic wares sebelah nya tu nampak cute sangat2 tadi on the display table at the shop and since I didn't have any yet, terus lah ambil 2 sekali. They are quite small, cuma boleh isi 1.1 litre aje, tu yang ambil 2 terus. Actually ada banyak saiz lagi semalam that was available but since my tangan semalam dah nak patah mengangkut barang, tu yang tak beli. Tadi pulak, all the big ones dah habis stock, so beli yang kecik aje lah, dapat lah jugak some things, hehehe.... Mana I nak simpan all these things, I still haven't decided yet. I might have to reorganise my cupboards esok so I can fit in all my baking wares!

Cantik kan, I like the black colour.

This was our dinner, spaghetti marinara. The other half loves anything marinara/ seafood, pizza lah, laksa lah, pasta lah.

The new loaf tin I bought today which is a bit deeper than my other loaf tins. But I think I might have put in too much dough in the tin sebab sekali dah masuk oven, punyalah tinggi dia naik, macam alien aje, gelak guling2 I depan oven tadi tengok my bread, hehehehe. Next time, I know to use the measurement for 750g bread aje not the 1kg! :-).



p/s terlupa pulak nak ucap Selamat Tahun Baru Hijrah yang ke 1430. Semoga di tahun baru ni, semakin bertambah amalan kita dan semoga segala amalan kita diterima Allah hendaknya.

10 comments:

Azita Zain said...

one word immediately jump out fr my mouth..."WOW"...! beso nyer roti!!!!! and ur ceramic wares are nice. black is beautiful!!!

Fiza Nordin said...

pasal roti tu...sama ada nak kene kurangkan adunan tepung atau kena dapatkan acuan yg lebih besarlah...apalagiiii shopping lagiiiii!!!!hahahaha

Mrs.FHM said...

wowww...besar nye roti...
kalau roti camni kat umah sy...sure sbulan pon tak abes heheh dah dok berdua jer kan... sy paling suka part roti yg hangit2 rasa sedap sgt cicah ngan air teh panas....fuhhh

lemongrass said...

Azita,
I pun bila tengok roti tu dlm oven, melopong sekejap, hehehe.

Fiza,
I rasa klu tanya my hubby sure dia ckp suruh kurang kan doh tu instead of suruh shopping! Hahahaha

Mrs FHM,
klu kat rumah ni sekejap aje abis sbb klu ada roti, hari2 bfast toast :-)

Fiza Nordin said...

k LG, klu mcm tu jgn tanya dia. pergi je shopping muahaha

MamaRayyan said...

emm..stuju sgt kalo nk shopping xbest da other half join same..mesti benda yg nak dibeli x terbeli..heheh..mesti ade je komen..
so, shopping sorang2 sgt la best..
btw, comel ur bread tue..hehhe

Mother of Two said...

kak... gebunyer roti akak tu.... buleh buat stok smpi 1mmg tu..hehehehe:)

lemongrass said...

Fiza,
mmng slalu pun buat mcm tu n dia pun dah faham perangai bini di yg suka gi shopping, hehehe...

Hi mama Rayyan,
shopping sorang2 mmng best sbb segala benda boleh di belek n segala tmpat boleh pergi nak window shopping... My bread tu dah terlebih comel rasanya ;-)

Hi Mother of two,
gebu ya amat bread ku itu, hehehe

tuan umah said...

LG,ur ceramic tu bukan ke la cruisine?pergh..merbeles ler...san aberapa ek regenya?sini pun meletopss gak regenya

lemongrass said...

Hi ctnik,
apa khabar? My ceramic tu the cheaper cousin of le creuset or le cruisine. Kiranya 'cousin' diaorang yg paling miskin lah, hehehe. Tak mampu u nak beli le creuset tu even when they were on sale sbb harganya mmng lah meletops! My one tu cuma Maxwell & Williams aje, hehehe.